Fantasiataidebrändit : Yrityksen alustava brändikäsikirja
Ylönen, Petra (2019)
Ylönen, Petra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221057
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön lähtökohtana oli tutkimuskysymys: ”Minkälainen on fantasiataideyritys Dragetarr:n brändi?” Dragetarr on uusi taidebrändi, jolla ei ollut minkäänlaista brändimateriaalia olemassa, ennen tätä opinnäytetyötä.
Tutkimuskysymykseen haettiin taustatietoa tutkimalla fantasiataidebrändejä. Bränditutkimuksessa hyödynnettiin havainnointia. Havainnoinnilla haettiin vastausta opinnäytetyön alakysymyksiin: ”Minkälaisia ovat fantasiataidebrändit?” ja ”Mikä on näille brändeille tyypillistä?”.
Havainnoinnin aikana kerätty materiaali analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysiä ja kuva-analyysiä. Analyysin pohjautuen kyettiin muodostamaan seuraavanlaisia johtopäätöksiä: fantasiataidebrändeille on ominaista, että fantasia-aihe mahdollisesti ilmenee niiden nimessä ja tarinassa. Brändien viestintä on hyvin kuvapainotteista ja kuvien pääasiallinen sisältö on kuvat brändien valmiista tuotteista. On myös tyypillistä jakaa kuvia keskeneräisistä töistä.
Opinnäytetyön produkti: Dragetarr fantasiataidebrändin alustava brändikäsikirja, luotiin havainnointitutkimuksessa saatuun tiedon ja johtopäätöksien nojautuen. Työn tuloksena oli tutkimuksen fantasiataidebrändien ominaisuuksia omaava alustava brändisuunnitelma, josta on hyvä jatkaa brändin kehittämistä tulevaisuudessa. Työn lopputulos ei kutenkaan ollut painottunut niin paljoa brändin visuaaliseen identiteettiin kuin oli tarkoitus.
Tämä työ kannatti tehdä, sillä se oli tutkimusaiheena uusi ja brändi on ajankohtainen aihe jatkuvasti enemmän globalisoituvassa maailmassamme.
Tutkimuskysymykseen haettiin taustatietoa tutkimalla fantasiataidebrändejä. Bränditutkimuksessa hyödynnettiin havainnointia. Havainnoinnilla haettiin vastausta opinnäytetyön alakysymyksiin: ”Minkälaisia ovat fantasiataidebrändit?” ja ”Mikä on näille brändeille tyypillistä?”.
Havainnoinnin aikana kerätty materiaali analysoitiin hyödyntäen sisällönanalyysiä ja kuva-analyysiä. Analyysin pohjautuen kyettiin muodostamaan seuraavanlaisia johtopäätöksiä: fantasiataidebrändeille on ominaista, että fantasia-aihe mahdollisesti ilmenee niiden nimessä ja tarinassa. Brändien viestintä on hyvin kuvapainotteista ja kuvien pääasiallinen sisältö on kuvat brändien valmiista tuotteista. On myös tyypillistä jakaa kuvia keskeneräisistä töistä.
Opinnäytetyön produkti: Dragetarr fantasiataidebrändin alustava brändikäsikirja, luotiin havainnointitutkimuksessa saatuun tiedon ja johtopäätöksien nojautuen. Työn tuloksena oli tutkimuksen fantasiataidebrändien ominaisuuksia omaava alustava brändisuunnitelma, josta on hyvä jatkaa brändin kehittämistä tulevaisuudessa. Työn lopputulos ei kutenkaan ollut painottunut niin paljoa brändin visuaaliseen identiteettiin kuin oli tarkoitus.
Tämä työ kannatti tehdä, sillä se oli tutkimusaiheena uusi ja brändi on ajankohtainen aihe jatkuvasti enemmän globalisoituvassa maailmassamme.