Pedagogisia näkökulmia pianonsoiton alkeisopetuksesta ja lapsen musiikillisen ymmärryksen kehittämisestä
Liukkonen, Eero (2019)
Liukkonen, Eero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111221003
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen motivaation ylläpitämistä. Elämyksellisyyden merkitystä pohditaan suhteessa motivaatioon.
Ensimmäinen kappale käsittelee lapsen ensimmäisiä musisointikokemuksia omakohtaisten ajatusten sekä pianokoulujen pohjalta.
Oppimistapahtumaa pohditaan erillaisten oppimisteorioiden avulla. Opinnäytetyössä käytetään kolmea keskeistä oppimisteoriaa: behavioristinen, kognitiivinen, konstruktivistinen.
Lopuksi työssä käsitellään lapsen musikaalista ymmärrystä, kuuntelemisen, fraseerauksen, yhteismusisoinnin ja improvisoinnin avulla.
Halusin pohtia näitä asioita jotta sytyttäisin oppilaan intohimon ja säilyttäisin hänen intonsa pianonsoittoharrastukseen.
Ensimmäinen kappale käsittelee lapsen ensimmäisiä musisointikokemuksia omakohtaisten ajatusten sekä pianokoulujen pohjalta.
Oppimistapahtumaa pohditaan erillaisten oppimisteorioiden avulla. Opinnäytetyössä käytetään kolmea keskeistä oppimisteoriaa: behavioristinen, kognitiivinen, konstruktivistinen.
Lopuksi työssä käsitellään lapsen musikaalista ymmärrystä, kuuntelemisen, fraseerauksen, yhteismusisoinnin ja improvisoinnin avulla.
Halusin pohtia näitä asioita jotta sytyttäisin oppilaan intohimon ja säilyttäisin hänen intonsa pianonsoittoharrastukseen.