Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa
Eloniemi, Niina (2019)
Eloniemi, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ehkäisevää lastensuojelua ja varhaista puuttumista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tutkimustehtävä on selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä ehkäisevän lastensuojelun ja varhaisen puuttumisen sisällöistä ja niiden toteuttamisesta varhaiskasvatustyössä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön haastattelumenetelmä on teemahaastattelu. Teemahaastattelu on puolistrukturoitu menetelmä. Haastattelurunko muodostuu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opinnäytetyön aineiston analysointi tapa on teemoittelu. Aineiston analysoinnin jälkeen teemoiksi nousivat ehkäise-vä lastensuojelu, lapsen osallisuus, kasvatusyhteistyö ja varhainen puuttuminen.
Haastatteluissa nousseet asiat ja tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukevat toisiaan. Tutkimustuloksista voi pää-tellä, että varhaiskasvatus on tärkeä ehkäisevää lastensuojelua toteuttava ympäristö. Varhaiskasvatus on jo itses-sään ehkäisevää lastensuojelua. Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa on asioihin puuttumista mahdolli-simman nopeasti, kun huoli herää. Varhainen puuttuminen on huolen puheeksi ottamista ja siihen varhaiskasvatuk-sen työntekijät käyttävät apunaan huolen vyöhykkeistöä. Opinnäytetyö antaa tietoa varhaiskasvatuksen työnteki-jöille mitä ehkäisevä lastensuojelu ja varhainen puuttuminen on varhaiskasvatuksessa ja miten sitä toteutetaan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyön haastattelumenetelmä on teemahaastattelu. Teemahaastattelu on puolistrukturoitu menetelmä. Haastattelurunko muodostuu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opinnäytetyön aineiston analysointi tapa on teemoittelu. Aineiston analysoinnin jälkeen teemoiksi nousivat ehkäise-vä lastensuojelu, lapsen osallisuus, kasvatusyhteistyö ja varhainen puuttuminen.
Haastatteluissa nousseet asiat ja tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukevat toisiaan. Tutkimustuloksista voi pää-tellä, että varhaiskasvatus on tärkeä ehkäisevää lastensuojelua toteuttava ympäristö. Varhaiskasvatus on jo itses-sään ehkäisevää lastensuojelua. Ehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa on asioihin puuttumista mahdolli-simman nopeasti, kun huoli herää. Varhainen puuttuminen on huolen puheeksi ottamista ja siihen varhaiskasvatuk-sen työntekijät käyttävät apunaan huolen vyöhykkeistöä. Opinnäytetyö antaa tietoa varhaiskasvatuksen työnteki-jöille mitä ehkäisevä lastensuojelu ja varhainen puuttuminen on varhaiskasvatuksessa ja miten sitä toteutetaan.