Verkko-oppimismateriaalia yhteiskehittämällä - intensiiviviikon osallistujien kokemuksia Strenco-hankkeesta
Uotinen, Sanna (2019)
Uotinen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111220977
Tiivistelmä
Kansainvälisessä Erasmus+ Strenco-hankkeessa on tavoitteena vahvistaa monialaista yhteistyötä mielenterveyshoitotyön opiskelijoiden, opettajien, ammattilaisten sekä palveluiden käyttäjien välillä, sekä kehittää työkaluja moniammatilliseen mielenterveysosaamiseen kansainvälisessä kontekstissa. Hankkeessa käytetään yhteiskehittämisen prosessia tuotettaessa muun muassa avointa verkko-oppimismateriaalia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä Strenco-hankkeen ensimmäisen intensiiviviikon osallistujilla oli yhteiskehittämisen keinoin tuotetusta verkko-oppimismateriaalista. Tavoitteena oli näiden vastausten pohjalta kehittää hankkeen verkkomateriaalia edelleen.
Opinnäytetyössä käytettiin valmista aineistoa, joka oli kerätty osallistujilta sähköisellä Webropol-kyselyllä. Avoimia kysymyksiä oli yhteensä 10, viisi kummastakin arvioidusta materiaalin teemasta. Neljästäkymmenestä osallistujasta saatiin 11 vastausta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.
Tulosten perusteella yhteiskehittämisellä tuotetussa verkko-oppimismateriaalissa oli onnistuttu monelta osin hyvin. Materiaalin sisältöä pidettiin riittävän selkeänä ja laajana, sekä helposti ymmärrettävänä myös hankkeen ulkopuolisille materiaaliin tutustujille. Kuitenkin materiaaliin kaivattiin lisää erilaisten oppijoiden huomiointia ja viihdyttävyyttä muun muassa pelillisyyden ja videoiden muodossa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sekä jo luotua verkko-oppimismateriaalia, että tulevia yhteiskehittämisprosesseja hankkeen viimeisen vuoden aikana. The international Erasmus+ STRENCO project aims to strengthen the multi-professional collaboration between students, professionals, academics and experts by experience in the mental health field and develop tools to assessing multi-professional competences of mental health work in an international context. In the project, the process of co-production is used to create, for example, open e-learning material.
The purpose of the thesis was to examine the participants’ views on the e-learning material co-produced during the first intensive week. The aim was to further develop process the e-learning material based on the answers.
The thesis resorted to an existing body of data that had been collected by using an electronic Webropol-survey that consisted of ten questions, five dealing with each of two themes in the material. 11 out of 40 participants answered the survey. Qualitative methods were used in analysing the data.
According the results, the participants were quite satisfied with the co-produced e-learning material. The material was considered clear and sufficiently comprehensive even for those who were not participating in the project. However, the responders hoped for more consideration of the various leaners and of the aspect of entertainment, for example, in the form of gamification and videos.
The results of the thesis can be utilized by the STRENCO project both when developing the e-learning material and in the coming processes of co-production in the final year of the project.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä Strenco-hankkeen ensimmäisen intensiiviviikon osallistujilla oli yhteiskehittämisen keinoin tuotetusta verkko-oppimismateriaalista. Tavoitteena oli näiden vastausten pohjalta kehittää hankkeen verkkomateriaalia edelleen.
Opinnäytetyössä käytettiin valmista aineistoa, joka oli kerätty osallistujilta sähköisellä Webropol-kyselyllä. Avoimia kysymyksiä oli yhteensä 10, viisi kummastakin arvioidusta materiaalin teemasta. Neljästäkymmenestä osallistujasta saatiin 11 vastausta. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.
Tulosten perusteella yhteiskehittämisellä tuotetussa verkko-oppimismateriaalissa oli onnistuttu monelta osin hyvin. Materiaalin sisältöä pidettiin riittävän selkeänä ja laajana, sekä helposti ymmärrettävänä myös hankkeen ulkopuolisille materiaaliin tutustujille. Kuitenkin materiaaliin kaivattiin lisää erilaisten oppijoiden huomiointia ja viihdyttävyyttä muun muassa pelillisyyden ja videoiden muodossa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä sekä jo luotua verkko-oppimismateriaalia, että tulevia yhteiskehittämisprosesseja hankkeen viimeisen vuoden aikana.
The purpose of the thesis was to examine the participants’ views on the e-learning material co-produced during the first intensive week. The aim was to further develop process the e-learning material based on the answers.
The thesis resorted to an existing body of data that had been collected by using an electronic Webropol-survey that consisted of ten questions, five dealing with each of two themes in the material. 11 out of 40 participants answered the survey. Qualitative methods were used in analysing the data.
According the results, the participants were quite satisfied with the co-produced e-learning material. The material was considered clear and sufficiently comprehensive even for those who were not participating in the project. However, the responders hoped for more consideration of the various leaners and of the aspect of entertainment, for example, in the form of gamification and videos.
The results of the thesis can be utilized by the STRENCO project both when developing the e-learning material and in the coming processes of co-production in the final year of the project.