Ei-tekniset taidot : koulutustilaisuus Event Medical Oy:n henkilökunnalle
Bamberg, Tia (2019)
Bamberg, Tia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111120948
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ei-teknisten taitojen koulutustilaisuus työelämäkumppanina toimineen Event Medical Oy:n henkilökunnalle. Event Medical Oy on pienyritys, joka tuottaa terveydenhuollon palveluita tapahtuma- ja yritysturvallisuuteen. Lisäksi yritys tuottaa koulutus- ja asiantuntijapalveluita. Opinnäytetyön tavoitteena oli koulutuksen avulla ylläpitää ja kehittää henkilökunnan ei-teknistä osaamista, joka edistää työ- ja potilasturvallisuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä ei-teknisiä taitoja käsiteltiin tilannejohtamisen, tilannetietoisuuden, päätöksenteon, tiimityöskentelyn ja kommunikaation sekä viestinnän osa-alueilla. Keskeisiä käsitteitä ja käsiteltyjä aihealueita olivat lisäksi Crew Resource Management, potilasturvallisuus, laadukas koulutus, simulaatiokoulutuksen perusperiaatteet sekä havainnointi ja debriefing osana simulaatioharjoittelua.
Koulutuspäivä koostui luento-osuudesta ja simulaatioharjoittelusta. Luento-osuus pohjautui tämän työn keskeisiin käsitteisiin. Simulaatioharjoitusten tarkoitus oli harjoitella ja havainnoida luento-osuudessa käsiteltyjä ei-teknisiä taitoja. Koulutuspäivän luento-osuuden sekä simulaatioharjoitusten tavoitteena oli harjoitella sekä keskustella käsiteltävistä aiheista turvallisessa ympäristössä ja edistää osaamisen ja ymmärryksen kehittymistä, siten, että osaamista siirtyisi päivystyksiin. Simulaatioharjoituksissa tavoiteltiin erityisesti tiimityöskentelyyn ja kommunikaation liittyvien konkreettisten asioiden harjoittelua tiimin työskennellessä traumapotilasta hoitaen.
Koulutus ja siihen liittyneet materiaalit oli suunniteltu ja luotu sellaisiksi, että työelämäkumppani voisi hyödyntää niitä jatkossa. Koulutuspäivä oli osallistujilta kerätyn palautteen mukaan onnistunut ja työlle asetetut tavoitteet toteutuivat. Palautteen perusteella, jokainen koulutukseen osallistunut oli vahvasti sitä mieltä, että he olivat kehittyneet ei-teknisten taitojen eri osa-alueilla ja että koulutuksessa harjoitellut taidot edistävät heidän mielestään työ- ja potilasturvallisuutta. Innovatiivisuutta ja määrätietoisuutta työn osalta osoittaa se, että aihe on opinnäytetyön tekijän itsensä kehittämä ja lopullinen tuotos oli toimeksiantajalle merkittävä. Opinnäytetyö tarjosi työelämäkumppanille kokonaisuuden, jonka avulla löydettiin toimivia käytäntöjä ja välineitä myös tuleviin koulutuksiin.
Asiasanat: Ei-tekniset taidot, Crew Resource Management, simulaatio, koulutus, potilasturvallisuus
Teoreettisessa viitekehyksessä ei-teknisiä taitoja käsiteltiin tilannejohtamisen, tilannetietoisuuden, päätöksenteon, tiimityöskentelyn ja kommunikaation sekä viestinnän osa-alueilla. Keskeisiä käsitteitä ja käsiteltyjä aihealueita olivat lisäksi Crew Resource Management, potilasturvallisuus, laadukas koulutus, simulaatiokoulutuksen perusperiaatteet sekä havainnointi ja debriefing osana simulaatioharjoittelua.
Koulutuspäivä koostui luento-osuudesta ja simulaatioharjoittelusta. Luento-osuus pohjautui tämän työn keskeisiin käsitteisiin. Simulaatioharjoitusten tarkoitus oli harjoitella ja havainnoida luento-osuudessa käsiteltyjä ei-teknisiä taitoja. Koulutuspäivän luento-osuuden sekä simulaatioharjoitusten tavoitteena oli harjoitella sekä keskustella käsiteltävistä aiheista turvallisessa ympäristössä ja edistää osaamisen ja ymmärryksen kehittymistä, siten, että osaamista siirtyisi päivystyksiin. Simulaatioharjoituksissa tavoiteltiin erityisesti tiimityöskentelyyn ja kommunikaation liittyvien konkreettisten asioiden harjoittelua tiimin työskennellessä traumapotilasta hoitaen.
Koulutus ja siihen liittyneet materiaalit oli suunniteltu ja luotu sellaisiksi, että työelämäkumppani voisi hyödyntää niitä jatkossa. Koulutuspäivä oli osallistujilta kerätyn palautteen mukaan onnistunut ja työlle asetetut tavoitteet toteutuivat. Palautteen perusteella, jokainen koulutukseen osallistunut oli vahvasti sitä mieltä, että he olivat kehittyneet ei-teknisten taitojen eri osa-alueilla ja että koulutuksessa harjoitellut taidot edistävät heidän mielestään työ- ja potilasturvallisuutta. Innovatiivisuutta ja määrätietoisuutta työn osalta osoittaa se, että aihe on opinnäytetyön tekijän itsensä kehittämä ja lopullinen tuotos oli toimeksiantajalle merkittävä. Opinnäytetyö tarjosi työelämäkumppanille kokonaisuuden, jonka avulla löydettiin toimivia käytäntöjä ja välineitä myös tuleviin koulutuksiin.
Asiasanat: Ei-tekniset taidot, Crew Resource Management, simulaatio, koulutus, potilasturvallisuus