Diagnostisen PEF-mittauksen opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Elainousse, Leila; Mustonen, Laura; Paananen, Sini (2019)
Elainousse, Leila
Mustonen, Laura
Paananen, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020897
Tiivistelmä
Astma on sairaus, jossa keuhkoputkien limakalvoissa vallitsee tulehduksellinen tila. Arviolta vajaa 10 prosenttia suomalaisista sairastaa astmaa. Astman syntyyn ei aina löydy syytä, mutta altistavia tekijöitä ovat mm. perinnöllinen taipumus, allerginen nuha ja muut ylähengitysteihin liittyvät sairaudet. PEF-seuranta on astman oleellisin ja tärkein diagnostinen menetelmä. PEF-seurannan onnistuminen ja luotettavan tuloksen saaminen edellyttää sairaanhoitajalta asiantuntevaa potilasohjausta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille diagnostisen PEF-mittauksen suorittamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä diagnostisen PEF-mittauksen suorittamisesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään astman pääpiirteet ja PEF-seurantaan liittyvät asiat sekä perehdytään hyvän opetusvideon tunnusmerkkeihin. Opetusvideo on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä osana Laurea-ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä -hanketta.
Laurea-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat valmiin opetusvideon. Arviointihetkellä sairaanhoitajaopiskelijat suorittivat pitkäaikaissairaanhoitotyön opintojaksoa. Palaute kerättiin arviointilomakkeella, joka sisälsi viisi määrällistä kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Palautteiden perusteella opetusvideon koettiin soveltuvan osaksi pitkäaikaissairaanhoitotyön opintojaksoa ja videota pidettiin asiasisällöltään sekä visuaalisuudeltaan onnistuneena. Asthma is a disease with an inflammatory condition in the mucous membrane of the bronchi. It is estimated that almost 10% of Finns suffer from asthma. There is not always a reason for the onset of asthma. However, there are some predisposing factors including hereditary predisposition, allergic rhinitis and other diseases which can be associated with the upper respiratory tract. PEF monitoring is the most essential and the most important diagnostic method of asthma. A professional patient guidance is required from a nurse for the success of PEF monitoring and obtaining a reliable result.
The purpose of this thesis was to produce an educational video for nursing students about performing a PEF measurement. The theory of the thesis focuses on the main features of asthma, on the issues related to PEF monitoring and on the elements of a good educational video. The educational video was carried out as functional thesis at Laurea University of Applied Sciences as a part of the Guidance in nursing -project. First-year nursing students of Laurea University of Applied Sciences have evaluated the finalised video. At the time of the evaluation the nursing students were completing a study period about long-term conditions. The feedback was collected by an evaluation form containing five quantitative and one openended question. Based on the collected feedback, the educational video was considered to be a relevant part of the study period. In addition, it was considered to be a success in subject matter and in visuality.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille diagnostisen PEF-mittauksen suorittamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä diagnostisen PEF-mittauksen suorittamisesta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään astman pääpiirteet ja PEF-seurantaan liittyvät asiat sekä perehdytään hyvän opetusvideon tunnusmerkkeihin. Opetusvideo on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä osana Laurea-ammattikorkeakoulun Ohjaus hoitotyössä -hanketta.
Laurea-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat valmiin opetusvideon. Arviointihetkellä sairaanhoitajaopiskelijat suorittivat pitkäaikaissairaanhoitotyön opintojaksoa. Palaute kerättiin arviointilomakkeella, joka sisälsi viisi määrällistä kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Palautteiden perusteella opetusvideon koettiin soveltuvan osaksi pitkäaikaissairaanhoitotyön opintojaksoa ja videota pidettiin asiasisällöltään sekä visuaalisuudeltaan onnistuneena.
The purpose of this thesis was to produce an educational video for nursing students about performing a PEF measurement. The theory of the thesis focuses on the main features of asthma, on the issues related to PEF monitoring and on the elements of a good educational video. The educational video was carried out as functional thesis at Laurea University of Applied Sciences as a part of the Guidance in nursing -project. First-year nursing students of Laurea University of Applied Sciences have evaluated the finalised video. At the time of the evaluation the nursing students were completing a study period about long-term conditions. The feedback was collected by an evaluation form containing five quantitative and one openended question. Based on the collected feedback, the educational video was considered to be a relevant part of the study period. In addition, it was considered to be a success in subject matter and in visuality.