Yleisanestesian aikainen tarkkailu: perehdytysvideo Jorvin leikkaus- ja anestesiaosasto K:lle
Pajari, Marie; Korhonen, Tiina (2019)
Pajari, Marie
Korhonen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020888
Tiivistelmä
Sairaanhoitajaksi opiskeltaessa keskeisessä roolissa on tiedon, taidon sekä itsesäätelyvalmiuksien yhdistäminen. Näitä kaikkia harjoitellaan työelämässä tapahtuvissa harjoitteluissa. Perehdytys onkin suuressa osassa opiskelijoiden oppimista ja se näkyy, myös harjoittelusta saadun hyödyn määrässä. Tutkimusten mukaan, myös työyhteisön antamalla tuella sekä perehdytyksellä on vaikutusta vastavalmistuneen sairaanhoitajan sopeutumiseen uudessa työympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdytysvideo yhteistyökumppani HUS Jorvin leikkaus- ja anestesiaosasto K:lle yleisanestesian aikaisesta tarkkailusta. Perehdytysvideon tavoitteena on tehostaa opiskelijoiden sekä uusien anestesiahoitajien perehdytystä. Opinnäytetyö kuuluu hoitotyön koulutusohjelmaan ja toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemänä. Laurean ammattikorkeakoulu saa myös videon käyttöönsä hyödyntääkseen sitä perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa.
Anestesian aikaisesta tarkkailusta on vastuussa anestesiahoitaja, anestesialääkärin ohjeiden mukaisesti. Potilaan yleisanestesian aikaisen tarkkailun ja hoidon apuna käytetään erilaisia valvontamonitoreja, joista seurataan vitaaliarvojen muutoksia numeerisissa ja graafisessa muodossa. Niiden käytön osaaminen mahdollistaa oikean tulkinnan, tarvittavan hoidon toteuttamisen oikean aikaisesti ja hoidon vaikuttavuuden arvioinnin sekä hoitotoimien aikaisen seurannan. Näyttöön perustuvan tiedon mukaa valvontamenetelmien käyttö on lisännyt anestesiologisten hoitotulosten paranemista.
Perehdytysvideossa näytetään tarkkailulaitteiden paikat potilaassa, sekä potilasmonitorien tulkitsemista yleisanestesian eri vaiheiden aikana. Anestesianmonitorointi näkyy non-invasiivisena eli kajoamattomalla menetelmillä. Monitorilta nähdään arvojen muutoksia ja kerrotaan viitearvoista. Valmiiksi tehdystä perehdytysvideosta pyydettiin palautetta arviointilomakkeella Jorvin leikkaus- ja anestesiaosaston työntekijöiltä ja harjoittelussa olevilta opiskelijoilta. Arvioinnin tulosten mukaan video koettiin hyödylliseksi, sitä oli helppo seurata ja se eteni johdonmukaisesti, sekä videon ääni oli selkeä. Videon sisältämä tietomäärä koettiin suureksi, joka opinnäytetyön aihealue onkin. Kehittämisehdotuksia olisi toteuttaa samankaltaisia videoita eri anestesiamuodoista. Jatkossa voitaisiin toteuttaa selvitys perehdytysvideon hyödyistä sekä käytöstä. Tutkimusta voitaisiin, myös tehdä opiskelijoiden valmiudesta yleisanestesian aikaiseen tarkkailuun saapuessaan osastolle videon katsomisen jälkeen. Combining knowledge, skills and self-regulation skills play a key role in studying as a nurse. All this is studied in practical training. Introduction is a major part of student learning and is reflected in the amount of benefit from the internships. Studies have also shown that support provided by the work community and introduction also have an impact on the familiarisation of a newly gra-duated nurse in a new work environment.
The purpose of the thesis was to compose an introductory video for the partner, HUS Jorvi An Surgery and Anesthesia unit K, during general anesthesia monitoring. The purpose of the introduc-tion video is to enhance the introduction of students and new anaesthetist nurses. The thesis is part of the Degree Programme of Nursing and was carried out as a functional thesis by students of Laurea University of Applied Sciences. Laurea University of Applied Sciences also receives the vi-deo to be utilised in teaching perioperative nursing.
Monitoring of anaesthesia is the responsibility of the anaesthetist nurse, according to the instructi-ons of the anaesthesiologist. Various monitors are used to observe and treat the patient during general anaesthesia and to detect changes in vital signs in numerical and graphical form. Know-ledge on how to use data allows proper interpretation, timely delivery of the required treatment, evaluation of the effectiveness of treatment, and early monitoring of nursing procedures. Accor-ding to evidence-based information, the use of monitoring methods has led to improvement in anaesthetic care outcomes.
The orientation video shows the locations of the monitoring devices in the patient, as well as the interpretation of patient monitors during different period of the general anaesthesia. Anesthesia monitoring is considered as non-invasive. Changes in values and reference values are displayed in the monitor. Feedback was requested from a volunteer and nursing students at the Jorvi Surgery and Anesthesia unit on the pre-made orientation video. According to the results of the evaluation the video was regarded as useful, it was easy to follow and proceeded consequentially. Also, the sound of the video was clear. The information provided by the video was regarded comprehensi-ve. The development proposals would be to carry out similar videos from different anaesthesia forms. In the future, a report on the advantages and use of the introduction video could be carried out. Further study could be conducted on students’ readiness towards general anaesthesia on arri-val at the unit after watching the video.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perehdytysvideo yhteistyökumppani HUS Jorvin leikkaus- ja anestesiaosasto K:lle yleisanestesian aikaisesta tarkkailusta. Perehdytysvideon tavoitteena on tehostaa opiskelijoiden sekä uusien anestesiahoitajien perehdytystä. Opinnäytetyö kuuluu hoitotyön koulutusohjelmaan ja toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tekemänä. Laurean ammattikorkeakoulu saa myös videon käyttöönsä hyödyntääkseen sitä perioperatiivisen hoitotyön opetuksessa.
Anestesian aikaisesta tarkkailusta on vastuussa anestesiahoitaja, anestesialääkärin ohjeiden mukaisesti. Potilaan yleisanestesian aikaisen tarkkailun ja hoidon apuna käytetään erilaisia valvontamonitoreja, joista seurataan vitaaliarvojen muutoksia numeerisissa ja graafisessa muodossa. Niiden käytön osaaminen mahdollistaa oikean tulkinnan, tarvittavan hoidon toteuttamisen oikean aikaisesti ja hoidon vaikuttavuuden arvioinnin sekä hoitotoimien aikaisen seurannan. Näyttöön perustuvan tiedon mukaa valvontamenetelmien käyttö on lisännyt anestesiologisten hoitotulosten paranemista.
Perehdytysvideossa näytetään tarkkailulaitteiden paikat potilaassa, sekä potilasmonitorien tulkitsemista yleisanestesian eri vaiheiden aikana. Anestesianmonitorointi näkyy non-invasiivisena eli kajoamattomalla menetelmillä. Monitorilta nähdään arvojen muutoksia ja kerrotaan viitearvoista. Valmiiksi tehdystä perehdytysvideosta pyydettiin palautetta arviointilomakkeella Jorvin leikkaus- ja anestesiaosaston työntekijöiltä ja harjoittelussa olevilta opiskelijoilta. Arvioinnin tulosten mukaan video koettiin hyödylliseksi, sitä oli helppo seurata ja se eteni johdonmukaisesti, sekä videon ääni oli selkeä. Videon sisältämä tietomäärä koettiin suureksi, joka opinnäytetyön aihealue onkin. Kehittämisehdotuksia olisi toteuttaa samankaltaisia videoita eri anestesiamuodoista. Jatkossa voitaisiin toteuttaa selvitys perehdytysvideon hyödyistä sekä käytöstä. Tutkimusta voitaisiin, myös tehdä opiskelijoiden valmiudesta yleisanestesian aikaiseen tarkkailuun saapuessaan osastolle videon katsomisen jälkeen.
The purpose of the thesis was to compose an introductory video for the partner, HUS Jorvi An Surgery and Anesthesia unit K, during general anesthesia monitoring. The purpose of the introduc-tion video is to enhance the introduction of students and new anaesthetist nurses. The thesis is part of the Degree Programme of Nursing and was carried out as a functional thesis by students of Laurea University of Applied Sciences. Laurea University of Applied Sciences also receives the vi-deo to be utilised in teaching perioperative nursing.
Monitoring of anaesthesia is the responsibility of the anaesthetist nurse, according to the instructi-ons of the anaesthesiologist. Various monitors are used to observe and treat the patient during general anaesthesia and to detect changes in vital signs in numerical and graphical form. Know-ledge on how to use data allows proper interpretation, timely delivery of the required treatment, evaluation of the effectiveness of treatment, and early monitoring of nursing procedures. Accor-ding to evidence-based information, the use of monitoring methods has led to improvement in anaesthetic care outcomes.
The orientation video shows the locations of the monitoring devices in the patient, as well as the interpretation of patient monitors during different period of the general anaesthesia. Anesthesia monitoring is considered as non-invasive. Changes in values and reference values are displayed in the monitor. Feedback was requested from a volunteer and nursing students at the Jorvi Surgery and Anesthesia unit on the pre-made orientation video. According to the results of the evaluation the video was regarded as useful, it was easy to follow and proceeded consequentially. Also, the sound of the video was clear. The information provided by the video was regarded comprehensi-ve. The development proposals would be to carry out similar videos from different anaesthesia forms. In the future, a report on the advantages and use of the introduction video could be carried out. Further study could be conducted on students’ readiness towards general anaesthesia on arri-val at the unit after watching the video.