Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät. Case: Raudasmäen Sosiaalipalvelut Oy
Mäenpää, Sara; Hietanen, Piia (2019)
Mäenpää, Sara
Hietanen, Piia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019111020886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Raudasmäen Sosiaalipalvelut Oy:n yksiköiden työntekijöiden työhyvinvoinnin tämän hetkistä tilaa ja selvittää sen vaikutusta työhön. Työn aihe sai alkunsa kehittämistyön harjoitteluun liittyvästä kehittämistyön tehtävästä, jossa teimme kyselyn yksiköiden työntekijöille työhyvinvointiin liittyen. Kyselyn vastauksiin pohjautuen työnantajamme tilasi meiltä opinnäytetyön RSP Oy:n yksiköiden työhyvinvointiin liittyen. Taustatietona käytettiin työhyvinvoinnin keskeisiä käsitteitä ja tietoa kirjallisuuden, julkaisujen ja aikaisemmin tehtyjen tutkimusten pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa työyhteisölle järjestettiin työhyvinvointia tukeva aamupäivä. Päivän lopussa henkilöstölle jaettiin palautekysely, jolla haluttiin kartoittaa henkilöstön tämänhetkistä työhyvinvoinnin tilaa sekä kehitystarpeita. Kyselyn tuloksien mukaan työntekijöiden työhyvinvoinnin tila Raudasmäen Sosiaalipalvelut Oy:llä on hyvä. Kyselyyn vastaajien mukaan työhyvinvointia tukevat positiivisuus, kunnioitus, aitous, kannustus, terveelliset elämäntavat ja johdon läsnäolo. Kyselyn vastauksista kumpusi yhteneväisyys teorian kanssa. Työntekijät toivoivat uusia työkaluja työn aikatauluttamiseen.
Opinnäytetyöprosessi alkoi maaliskuussa 2019 aiheen valinnalla ja siihen perehtymisellä. Aiheeseen perehdyttiin tutkimalla sähköisiä aineistoja ja kirjallisuutta työhyvinvointiin liittyen sekä käymällä keskustelua työn tilaajan kanssa. Aineistoon perehtymisen sekä keskusteluiden jälkeen tehtiin suunnitelma, mitä tehdään ja miten. Suunnitelman pohjalta muodostui esitys opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaseminaariin, jossa esiteltiin suunnitelma opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön toteutuksessa rakennemalliksi valikoitui toiminnallinen malli nykytilakartoituksen perusteella. Nykytilakartoitus tehtiin työn tilaajan kanssa keskustelemalla sekä työyhteisöä havainnoimalla. Tavoitteeksi opinnäytetyölle muodostui työntekijöiden sekä organisaation tietoisuuden lisääminen oman hyvinvoinnin sekä työhyvinvoinnin merkityksestä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä, jossa käytettiin lineaarista mallia. Lineaarisessa mallissa opinnäytetyö etenee tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun, toteutukseen, toteutuksen päättämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyön eri vaiheissa keskusteltiin sekä opinnäytetyön tilaajan että opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa opinnäytetyön toteutuksesta ja kehitetty opinnäytetyötä keskusteluiden pohjalta. Opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa käytiin läpi arviointikriteerejä ja mietittiin opinnäytetyön tavoitteita sekä kehitettiin työtä sen pohjalta.
Opinnäytetyöprosessi alkoi maaliskuussa 2019 aiheen valinnalla ja siihen perehtymisellä. Aiheeseen perehdyttiin tutkimalla sähköisiä aineistoja ja kirjallisuutta työhyvinvointiin liittyen sekä käymällä keskustelua työn tilaajan kanssa. Aineistoon perehtymisen sekä keskusteluiden jälkeen tehtiin suunnitelma, mitä tehdään ja miten. Suunnitelman pohjalta muodostui esitys opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaseminaariin, jossa esiteltiin suunnitelma opinnäytetyöstä. Opinnäytetyön toteutuksessa rakennemalliksi valikoitui toiminnallinen malli nykytilakartoituksen perusteella. Nykytilakartoitus tehtiin työn tilaajan kanssa keskustelemalla sekä työyhteisöä havainnoimalla. Tavoitteeksi opinnäytetyölle muodostui työntekijöiden sekä organisaation tietoisuuden lisääminen oman hyvinvoinnin sekä työhyvinvoinnin merkityksestä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena opinnäytetyönä, jossa käytettiin lineaarista mallia. Lineaarisessa mallissa opinnäytetyö etenee tavoitteen määrittelystä, suunnitteluun, toteutukseen, toteutuksen päättämiseen ja arviointiin. Opinnäytetyön eri vaiheissa keskusteltiin sekä opinnäytetyön tilaajan että opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa opinnäytetyön toteutuksesta ja kehitetty opinnäytetyötä keskusteluiden pohjalta. Opinnäytetyötä ohjaavan opettajan kanssa käytiin läpi arviointikriteerejä ja mietittiin opinnäytetyön tavoitteita sekä kehitettiin työtä sen pohjalta.