Nivelreumapotilaiden kokemuksia ohjauksen laadusta Etelä-Karjalan keskussairaalan reumapoliklinikalla
Lavikka, Oona (2019)
Lavikka, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820851
Tiivistelmä
Nivelreuma on autoimmuunitauti, jossa useat nivelet tulehtuvat. Tulehdus aiheuttaa niveleen vaurioita, jotka voivat haitata potilaan toimintakykyä. Nivelreumapotilaan hoidossa tärkeintä on lääkehoito. Tehokkaalla lääkehoidolla halutaan saavuttaa mahdollisimman pian remissio eli oireettomuus. Tehokkaassa hoidossa potilasohjaus on tärkeää. Hyvä ohjaus mahdollistaa sen, että potilas osaa toteuttaa lääkehoitoa mahdollisimman tehokkaasti ja oikein.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten reumapoliklinikan potilaat kokevat saamansa ohjauksen. Tehtävänä oli saada tietoa, mitkä asiat koetaan hyödyllisiksi, mitkä tekijät vaikuttavat potilaiden mielestä ohjauksen laatuun sekä onko potilaiden mielestä ohjauksessa jotain kehitettävää.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että potilaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Potilaat olivat saaneet lisää tietoa sairauteensa liittyen. Potilaat nostivat konkreettisuuden ja kertaamisen tärkeimmiksi ohjaukseen vaikuttaviksi tekijöiksi. Potilailla oli hankaluuksia keksiä parannusehdotuksia ohjausta varten. Yhden potilaan mielestä kirjallista materiaalia voisi olla vähemmän, ja toinen taas huomautti tietotekniikan toimimattomuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmällä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten reumapoliklinikan potilaat kokevat saamansa ohjauksen. Tehtävänä oli saada tietoa, mitkä asiat koetaan hyödyllisiksi, mitkä tekijät vaikuttavat potilaiden mielestä ohjauksen laatuun sekä onko potilaiden mielestä ohjauksessa jotain kehitettävää.
Opinnäytetyön tuloksissa tuli ilmi, että potilaat olivat tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen. Potilaat olivat saaneet lisää tietoa sairauteensa liittyen. Potilaat nostivat konkreettisuuden ja kertaamisen tärkeimmiksi ohjaukseen vaikuttaviksi tekijöiksi. Potilailla oli hankaluuksia keksiä parannusehdotuksia ohjausta varten. Yhden potilaan mielestä kirjallista materiaalia voisi olla vähemmän, ja toinen taas huomautti tietotekniikan toimimattomuudesta.