Automatiseringens inverkan på kundresan på Landvetter flygplats
Eriksson, Emilia (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Eriksson, Emilia
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110820843
Tiivistelmä
Arbetets syfte är att utvärdera Landvetter flygplats och att hjälpa till att göra deras verksamhet och tjänster så smidiga som möjligt för resenärerna. Målet är att minska på eventuella förseningar som kan uppstå då en resenär använder sig av de olika tjänster som finns på en flygplats och att utvärdera vad flygplatsens resenärer tycker om dess tjänster och den automatisering som sker. Arbetet tar även upp framtida aspekter av en automatisering på en flygplats. Arbetet är gjort ur kundens synvinkel och är avgränsat till passagerartrafiken på Göteborg Landvetter flygplats.
Arbetet består av en teoretisk och en empirisk del. Den teoretiska delen behandlar kundresa, kundupplevelse, kundvärde, flygplatstjänster, automatisering av flygplatstjänster och går djupare in på Landvetter flygplats och dess automatiseringar. Den empiriska delen består av en kvantitativ undersökning som utförts med en enkät. Svaren presenteras och analyseras med målet att ge svar på arbetets syfte.
Resultatet av undersökningen visade att resenärerna är väldigt positivt inställda till den automatisering som sker på Landvetter flygplats. The purpose of this thesis is to evaluate the airport and to help them make their services as smooth as possible for the travelers. The goal is to decrease possible delays that may occur when a traveler uses the different services at the airport and to evaluate how the travelers at Landvetter airport feel about the automation that is taking place. This thesis will also bring up future aspects for the automation at an airport. This study is made from the customer point of view and is defined to the passenger traffic at Gothenburg Landvetter Airport.
The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part involves customer journey, customer experience, customer value, airport services, automation of airport services and a deeper insight into Landvetter Airport and its automations. The empirical part involves a quantitative research that has been performed with the help of a survey. The answers are presented and analyzed with the goal of reaching an outcome for the purpose of the thesis.
The result of this study shows that travelers on Landvetter airport are very positive to the automation that is happening on the airport services.
Arbetet består av en teoretisk och en empirisk del. Den teoretiska delen behandlar kundresa, kundupplevelse, kundvärde, flygplatstjänster, automatisering av flygplatstjänster och går djupare in på Landvetter flygplats och dess automatiseringar. Den empiriska delen består av en kvantitativ undersökning som utförts med en enkät. Svaren presenteras och analyseras med målet att ge svar på arbetets syfte.
Resultatet av undersökningen visade att resenärerna är väldigt positivt inställda till den automatisering som sker på Landvetter flygplats.
The thesis consists of a theoretical and an empirical part. The theoretical part involves customer journey, customer experience, customer value, airport services, automation of airport services and a deeper insight into Landvetter Airport and its automations. The empirical part involves a quantitative research that has been performed with the help of a survey. The answers are presented and analyzed with the goal of reaching an outcome for the purpose of the thesis.
The result of this study shows that travelers on Landvetter airport are very positive to the automation that is happening on the airport services.