Nuorten kirjastonkäyttö ja lukemistottumukset : kyselytutkimus Pukinmäenkaaren peruskoulussa
Ranta, Päivi (2019)
Ranta, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pukinmäenkaaren peruskoulun yläkouluikäisten nuorten kirjastonkäyttöä ja lukutottumuksia. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, että kuinka moni Pukinmäenkaaren peruskoulun nuorista käyttää kirjastoa ja erityisesti Pukinmäen kirjastoa sekä millaiset ovat heidän lukutottumuksensa. Tutkimuksessa sivuttiin myös kotoa tulevien vaikutteiden merkitystä lukutottumuksiin ja kirjastonkäyttöön.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin lomakekyselyllä ja kyselyyn vastasi 139 yläkouluikäistä nuorta.
Kirjaston käyttämättömyyden syiksi selvisivät se, että kirjasto ja sen palvelut eivät kiinnosta. Toiseksi suurin syy oli vapaa-ajan puute ja kolmanneksi suurin syy oli, että kirjastosta ei löydy kiinnostaa aineistoa. Neljänneksi suurin syy oli, että kirjastossa ei ole kiinnostavia tapahtumia.
Kirjaston käyttöä voitaisiin lisätä järjestämällä nuoria kiinnostavia tapahtumia ja peräti puolet vastaajista vastasi, että pelitapahtuma olisi kiinnostava tapahtuma. Aineiston löydettävyyteen ja esillepanoon tulisi kiinnittää huomiota sekä palveluiden markkinointiin. Nuoria voisi auttaa myös löytämään kiinnostavaa aineistoa esimerkiksi aineistonäyttelyillä tai kirjavinkkauksen avulla. The intent of this thesis is to discover reading habits and use of library services of pupils of the Pukinmäenkaari primary school in Helsinki. The study aims firstly to determine the number of pupils between ages 12 and 16 that use library services and especially services of Pukinmäenkaari library. Secondly the objective is to understand their reading habits and what is the influence of home.
The thesis applies quantitative research methods and the data is gathered by an enquiry with the total number of 139 replies. Among school pupils the most common reasons not to use library services were lack of interest towards library services, lack of spare time, views that libraries do not offer interesting materials, and that events hosted at the library are not interesting.
According to the study, investing on youth-oriented events such as game-events could increase interest of youths in libraries. Improved access and marketing should be paid attention in libraries. Along with events, variety of services such as book events and book talks might interest pupils.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin lomakekyselyllä ja kyselyyn vastasi 139 yläkouluikäistä nuorta.
Kirjaston käyttämättömyyden syiksi selvisivät se, että kirjasto ja sen palvelut eivät kiinnosta. Toiseksi suurin syy oli vapaa-ajan puute ja kolmanneksi suurin syy oli, että kirjastosta ei löydy kiinnostaa aineistoa. Neljänneksi suurin syy oli, että kirjastossa ei ole kiinnostavia tapahtumia.
Kirjaston käyttöä voitaisiin lisätä järjestämällä nuoria kiinnostavia tapahtumia ja peräti puolet vastaajista vastasi, että pelitapahtuma olisi kiinnostava tapahtuma. Aineiston löydettävyyteen ja esillepanoon tulisi kiinnittää huomiota sekä palveluiden markkinointiin. Nuoria voisi auttaa myös löytämään kiinnostavaa aineistoa esimerkiksi aineistonäyttelyillä tai kirjavinkkauksen avulla.
The thesis applies quantitative research methods and the data is gathered by an enquiry with the total number of 139 replies. Among school pupils the most common reasons not to use library services were lack of interest towards library services, lack of spare time, views that libraries do not offer interesting materials, and that events hosted at the library are not interesting.
According to the study, investing on youth-oriented events such as game-events could increase interest of youths in libraries. Improved access and marketing should be paid attention in libraries. Along with events, variety of services such as book events and book talks might interest pupils.