Ytimekkäitä videoita ajankohtaisista aiheista – näin nuoret kiinnostuvat uutissisällöistä
Nurmi, Elle (2019)
Nurmi, Elle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720794
Tiivistelmä
Tässä tutkimustyyppisessä opinnäytetyössä selvitin 15–24-vuotiaiden nuorten kiinnostusta uutisvideosisältöjä kohtaan. Tavoitteeni oli löytää keinoja nuorten uutiskiinnostuksen lisäämiseksi, ja samalla tutkin nuorten nykyisiä mediatottumuksia. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi nuorille suunnattu media Yle Kioski, ja tutkimus suoritettiin kevään ja kesän 2019 aikana.
Rajasin tutkimuksen koskemaan vain videosisältöjä, sillä tutkimusten mukaan nuoret kuluttavat paljon aikaa videoiden parissa. Lisäksi videot ovat vallanneet valtaosan verkkoliikenteestä. Tutkimusaihetta valitessani oletin myös, että huumori uutisten yhteydessä olisi toimiva keino nuorten tavoittamisessa. Tästä syystä lähdin tutkimaan myös huumorin tarjoamia hyötyjä uutisoinnissa.
Nuorten uutiskiinnostuksesta ei ole tehty paljon aiempaa tutkimusta, mutta mediankäyttöä on sen sijaan tutkittu. Nuoret käyttävät paljon sosiaalista mediaa, joista WhatsApp ja YouTube olivat suosituimpia Suomessa vuonna 2018. Somea käytetään ajanvieton ja viihdyttävyyden vuoksi, mutta sitä kautta seurataan myös uutissisältöjä. Suurin osa suomalaisnuorista kertoo seuraavansa uutisia, mutta perinteiset sanomalehdet, televisio ja radio eivät ole suosiossa.
Tutkimusta varten laadin verkkolomakekyselyn, joka oli auki kahden viikon ajan huhtikuussa 2019. Tänä aikana kyselyyn saatiin 1368 hyväksyttyä vastausta. Suurin osa vastaajista oli naisia ja suurin ikäryhmä oli 15–17-vuotiaat. Tämän lisäksi haastattelin viittä kohderyhmään kuuluvaa nuorta, jotka kertoivat uutismieltymyksistään kahden Yle Kioskin julkaiseman esimerkkivideon avulla. Haastateltavista kolme edusti naissukupuolta ja kaksi oli miehiä.
Tuloksissa selvisi, että nuoret seuraavat sekä ovat kiinnostuneita uutisista. Kuluttamissaan sisällöissä nuoret arvostavat ajankohtaisuutta ja informaatiota, ja tiettyä mediaa seurataan kiinnostavuuden, luotettavuuden ja maksuttomuuden vuoksi. Nuoret katsovat paljon videoita, ja niiden katselussa suositaan älypuhelinta. Suosituin sosiaalinen media videoiden katseluun oli Instagram.
Medialta nuoret toivovat lyhyitä videoita ajankohtaisista aiheista. Uutissisällöiltä kaivataan yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Vastoin ennakko-oletuksiani huumoria ei kaivattu uutissisältöihin, joskin nuoret seuraavat paljon viihteellisiä videoita. Esimerkkivideoita pidettiin toimivina ja niiden kaltaisia videoita voisi hyödyntää enemmän uutisissa.
Rajasin tutkimuksen koskemaan vain videosisältöjä, sillä tutkimusten mukaan nuoret kuluttavat paljon aikaa videoiden parissa. Lisäksi videot ovat vallanneet valtaosan verkkoliikenteestä. Tutkimusaihetta valitessani oletin myös, että huumori uutisten yhteydessä olisi toimiva keino nuorten tavoittamisessa. Tästä syystä lähdin tutkimaan myös huumorin tarjoamia hyötyjä uutisoinnissa.
Nuorten uutiskiinnostuksesta ei ole tehty paljon aiempaa tutkimusta, mutta mediankäyttöä on sen sijaan tutkittu. Nuoret käyttävät paljon sosiaalista mediaa, joista WhatsApp ja YouTube olivat suosituimpia Suomessa vuonna 2018. Somea käytetään ajanvieton ja viihdyttävyyden vuoksi, mutta sitä kautta seurataan myös uutissisältöjä. Suurin osa suomalaisnuorista kertoo seuraavansa uutisia, mutta perinteiset sanomalehdet, televisio ja radio eivät ole suosiossa.
Tutkimusta varten laadin verkkolomakekyselyn, joka oli auki kahden viikon ajan huhtikuussa 2019. Tänä aikana kyselyyn saatiin 1368 hyväksyttyä vastausta. Suurin osa vastaajista oli naisia ja suurin ikäryhmä oli 15–17-vuotiaat. Tämän lisäksi haastattelin viittä kohderyhmään kuuluvaa nuorta, jotka kertoivat uutismieltymyksistään kahden Yle Kioskin julkaiseman esimerkkivideon avulla. Haastateltavista kolme edusti naissukupuolta ja kaksi oli miehiä.
Tuloksissa selvisi, että nuoret seuraavat sekä ovat kiinnostuneita uutisista. Kuluttamissaan sisällöissä nuoret arvostavat ajankohtaisuutta ja informaatiota, ja tiettyä mediaa seurataan kiinnostavuuden, luotettavuuden ja maksuttomuuden vuoksi. Nuoret katsovat paljon videoita, ja niiden katselussa suositaan älypuhelinta. Suosituin sosiaalinen media videoiden katseluun oli Instagram.
Medialta nuoret toivovat lyhyitä videoita ajankohtaisista aiheista. Uutissisällöiltä kaivataan yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Vastoin ennakko-oletuksiani huumoria ei kaivattu uutissisältöihin, joskin nuoret seuraavat paljon viihteellisiä videoita. Esimerkkivideoita pidettiin toimivina ja niiden kaltaisia videoita voisi hyödyntää enemmän uutisissa.