Liiketoimintasuunnitelma päivittäistavarakaupalle
Vesanen, Timo (2019)
Vesanen, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720784
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin liiketoimintasuunnitelman laatimista päivittäistavarakaupan yritykselle. Opinnäytetyön kirjoittaminen aloitettiin tutkimusmenetelmien valinnalla. Työssä käytettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksen edetessä tarkasteltiin tarkemmin päivittäistavarakaupan nykytilaa. Tämän jälkeen kerättiin tarvittava teoriapohja itse liiketoimintasuunnitelman tekemistä varten. Teoriapohja aloitettiin liiketoimintasuunnitelman perusteista ja työn edetessä tutustuttiin vaativampiin osuuksiin. Lopuksi tehtiin yhteenveto, jossa käytiin läpi työn ydinsisältö ja tekijän ajatuksia aiheesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päivittäistavarakaupalle liiketoimintasuunnitelma. Kohdeyrityksenä toimi hypermarket kokoluokan yritys. Yrityksen liikevaihto oli viimeisimmässä tilinpäätöksessä noin 15 miljoonaa euroa. Yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa ei ollut päivitetty sitten se perustamisen. Liiketoimintasuunnitelmaa oli pyydetty yritykseltä tulevaisuuden investointien takia, joten tutkimus ja tuotos oli yritykselle erittäin merkittävä ja ajankohtainen. This thesis researched the process of making business plan for grocery store. Thesis writing began with the choice of research methods. Case study was selected as the research method. As the study progressed, the current state of the grocery trade was examined more closely. After this, the necessary theoretical basis was collected for the preparation of the business plan itself. The theory started with the basics of the business plan and as the work progressed, the more demanding sections were introduced. At the end of theoretical part core content of the work and the author's thoughts on the subject was summarized.
The goal of this thesis was to produce a business plan for the grocery store. The target company was a hypermarket-sized company. The company's turnover in its most recent financial statements was approximately 15 million euro. The company's business plan had not been updated since establishment of the company. The business plan had been requested from the company for future investments, so the research and document were very significant and important for the company.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päivittäistavarakaupalle liiketoimintasuunnitelma. Kohdeyrityksenä toimi hypermarket kokoluokan yritys. Yrityksen liikevaihto oli viimeisimmässä tilinpäätöksessä noin 15 miljoonaa euroa. Yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa ei ollut päivitetty sitten se perustamisen. Liiketoimintasuunnitelmaa oli pyydetty yritykseltä tulevaisuuden investointien takia, joten tutkimus ja tuotos oli yritykselle erittäin merkittävä ja ajankohtainen.
The goal of this thesis was to produce a business plan for the grocery store. The target company was a hypermarket-sized company. The company's turnover in its most recent financial statements was approximately 15 million euro. The company's business plan had not been updated since establishment of the company. The business plan had been requested from the company for future investments, so the research and document were very significant and important for the company.