Markkinointiviestintäsuunnitelma: Case Preventos Informatics Oy
Honka, Alex (2019)
Honka, Alex
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestintäsuunnitelma. Työ tehtiin toimeksiantona kuopiolaiselle informaatiopalveluja tarjoavalle yritykselle nimeltään Preventos Informatics Oy. Opinnäytetyön lähtökohtana oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma mahdollisimman työelämäkeskeiseksi ja ottaa huomioon toimeksiantajan käytössä olevat resurssit.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän eri muotoja, sekä markkinointiviestinnän suunnittelua. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus suomalaisille vesihuoltolaitoksille. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään kotimaisten vesihuoltolaitosten käyttämiä viestintäkanavia ja -menetelmiä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin Preventos Informaticsin markkinointiviestintäsuunnitelmassa.
Opinnäytetyön lopussa esitellään markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on luotu Preventos Informaticsille. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käydään läpi toimeksiantaja, toimeksiantajan nykytilanne, markkinointiviestinnän tavoitteet, sekä kehitysehdotukset ja tulosten seuranta. Opinnäytetyön yhteydessä luotiin markkinointiviestinnän vuosikello, jossa on esitelty mahdollisia toimenpiteitä, miten toimeksiantaja voi lähteä edistämään yrityksensä markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän vuosikello pyrittiin suunnittelemaan siten, että siinä esitellyt toimet ovat yksinkertaisia ja mahdollisia toteuttaa vähäisin resurssein. Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu toimeksiantajan tämän hetkiseen tilanteeseen soveltuvaksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa on tarkoitus voida hyödyntää ja muokata tulevaisuuteen sopivaksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi markkinointiviestintää, markkinointiviestinnän eri muotoja, sekä markkinointiviestinnän suunnittelua. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin kvantitatiivinen tutkimus suomalaisille vesihuoltolaitoksille. Tutkimuksella pyrittiin selvittämään kotimaisten vesihuoltolaitosten käyttämiä viestintäkanavia ja -menetelmiä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin Preventos Informaticsin markkinointiviestintäsuunnitelmassa.
Opinnäytetyön lopussa esitellään markkinointiviestintäsuunnitelma, joka on luotu Preventos Informaticsille. Markkinointiviestintäsuunnitelmassa käydään läpi toimeksiantaja, toimeksiantajan nykytilanne, markkinointiviestinnän tavoitteet, sekä kehitysehdotukset ja tulosten seuranta. Opinnäytetyön yhteydessä luotiin markkinointiviestinnän vuosikello, jossa on esitelty mahdollisia toimenpiteitä, miten toimeksiantaja voi lähteä edistämään yrityksensä markkinointiviestintää. Markkinointiviestinnän vuosikello pyrittiin suunnittelemaan siten, että siinä esitellyt toimet ovat yksinkertaisia ja mahdollisia toteuttaa vähäisin resurssein. Markkinointiviestintäsuunnitelma on luotu toimeksiantajan tämän hetkiseen tilanteeseen soveltuvaksi. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa on tarkoitus voida hyödyntää ja muokata tulevaisuuteen sopivaksi.