Kuraattori- ja psykologipalveluiden kehittäminen Järvenpään kaupungissa yhteiskehittelyn avulla
Pekola, Jenna (2019)
Pekola, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110720757
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Järvenpään kaupungin kanssa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Järvenpään kaupungin oppilashuollon koulukuraattori- ja koulupsykologipalveluista ja kehittää niitä yhdessä asiakkaiden, työntekijöiden ja esimiesten kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä tehtiin kolme ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui Järvenpään kaupungin peruskoulun oppilaita, oppilashuollon työntekijöitä ja esimiehiä. Haastateltavia oli yhteensä 14. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Bikva- arviointimallia mukaillein.
Haastatteluissa saatiin tietoa Järvenpään kaupungin oppilashuoltopalveluiden nykytilasta, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä sen kehittämiskohteista. Haastatteluiden tarkoituksena oli pohtia erityisesti asiakkaiden esille tuomia kehitettäviä asioita.
Haastatteluiden tuloksista käy ilmi, että työnkuvien kehittäminen erityisesti psykologien työssä on välttämätöntä. Yhteisöllistä oppilashuoltoa tulisi kehittää oppilaiden hyvinvoinnin tueksi. Moniammatillisuuden kehittäminen ja yhteistyön parantaminen kouluyhteisössä ja yhteistyökumppaneiden kanssa on edellytys hyvälle oppilashuoltotyölle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyössä tehtiin kolme ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui Järvenpään kaupungin peruskoulun oppilaita, oppilashuollon työntekijöitä ja esimiehiä. Haastateltavia oli yhteensä 14. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Bikva- arviointimallia mukaillein.
Haastatteluissa saatiin tietoa Järvenpään kaupungin oppilashuoltopalveluiden nykytilasta, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä sen kehittämiskohteista. Haastatteluiden tarkoituksena oli pohtia erityisesti asiakkaiden esille tuomia kehitettäviä asioita.
Haastatteluiden tuloksista käy ilmi, että työnkuvien kehittäminen erityisesti psykologien työssä on välttämätöntä. Yhteisöllistä oppilashuoltoa tulisi kehittää oppilaiden hyvinvoinnin tueksi. Moniammatillisuuden kehittäminen ja yhteistyön parantaminen kouluyhteisössä ja yhteistyökumppaneiden kanssa on edellytys hyvälle oppilashuoltotyölle.