Työelämäkumppanuuden mallintaminen ammatillisessa koulutuksessa
Kallioniemi, Matti (2019)
Kallioniemi, Matti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaista yhteistyötä tarvitaan, että Stadin ammatti- ja aikuisopiston puuteollisuuden alan koulutus pystyisi vastaamaan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteisiin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ammatillisen koulutuksen reformia ja työelämäyhteistyön johtamista verkostojohtamisen ja työelämäkumppanuuden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyt tehtiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston puuteollisuuden alan opettajille ja opiskelijoille sekä pääkaupunkiseudulla toimiville puuteollisuuden alan yrityksille ja toimijoille, jotka työllistävät puuseppiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan Stadin ammattiopiston tarjoamat puuteollisuuden perustutkinnossa tarjottavat tutkinnon osat vastaavat yritysten tarpeisiin. Työelämän näkökulmasta Stadin ammatti- ja aikuisopisto parantaisi koulutustarjontaa lisäämällä ammattitutkinnon koulutuksen tarjottaviin opintoihin. Tutkimuksen mukaan koulutuksen järjestäjän tiedotus omasta toiminnastaan ei ollut tavoittanut yrityksiä. Kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen viestintään voi koulutuksen järjestäjä varmistua siitä, että tarjottavat palvelut kohtaavat palvelun tarvitsijan.
Tutkimustuloksista nousseiden käsitteiden pohjalta muodostettiin työelämäkumppanuuden malli Stadin ammatti- ja aikuisopiston puuteollisuuden alan koulutukseen. Mallin avulla vastataan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteisiin.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ammatillisen koulutuksen reformia ja työelämäyhteistyön johtamista verkostojohtamisen ja työelämäkumppanuuden näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselyt tehtiin Stadin ammatti- ja aikuisopiston puuteollisuuden alan opettajille ja opiskelijoille sekä pääkaupunkiseudulla toimiville puuteollisuuden alan yrityksille ja toimijoille, jotka työllistävät puuseppiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan Stadin ammattiopiston tarjoamat puuteollisuuden perustutkinnossa tarjottavat tutkinnon osat vastaavat yritysten tarpeisiin. Työelämän näkökulmasta Stadin ammatti- ja aikuisopisto parantaisi koulutustarjontaa lisäämällä ammattitutkinnon koulutuksen tarjottaviin opintoihin. Tutkimuksen mukaan koulutuksen järjestäjän tiedotus omasta toiminnastaan ei ollut tavoittanut yrityksiä. Kiinnittämällä huomiota oikeanlaiseen viestintään voi koulutuksen järjestäjä varmistua siitä, että tarjottavat palvelut kohtaavat palvelun tarvitsijan.
Tutkimustuloksista nousseiden käsitteiden pohjalta muodostettiin työelämäkumppanuuden malli Stadin ammatti- ja aikuisopiston puuteollisuuden alan koulutukseen. Mallin avulla vastataan ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteisiin.