Esitutkinnan rajoittaminen käytännössä Lohjan poliisiasemalla
Härme, Tuomas (2019)
Härme, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620732
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittää esitutkinnan rajoittamisen käytännön prosessin Lohjan poliisiasemalla. Tutkimus kuvaa rajoittamisprosessia rikosilmoituksen saapumisesta tutkittavaan yksikköön aina syyttäjän rajoituspäätökseen asti. Esitutkinnan rajoittamiseen tarvitaan tiivistä esitutkintayhteistyötä poliisin ja syyttäjien kesken, joten tutkimus esittelee rajoittamista myös syyttäjien näkökulmasta. Rajoittamis- sekä päivittäisrikosasioita käsittelevä Nopan käsittelyn ryhmä on muuttanut rajoittamisprosessia merkittävästi, ja tutkimus pyrkii osoittamaan tämän ryhmän toimenkuvaa ja merkitystä esitutkinnan rajoittamisessa Länsi-Uudellamaalla.
Esitutkinnan toimittaminen on esitutkintalain mukaisesti poliisin tehtävä. Joissain tapauksissa esitutkintaa ei kuitenkaan ole järkevää suorittaa loppuun asti, vaan esitutkinta voidaan jättää toimittamatta tai jo aloitettu esitutkinta päättää, kun perusteet tällaiselle toiminnalle ovat olemassa. Esitutkinnan rajoittaminen on prosessiekonomian kannalta tärkeä työkalu, jonka avulla esitutkintaviranomaisten voimavaroja voidaan kohdentaa tarkoituksenmukaisemmin niitä vaativiin rikosasioihin. Rajoittamisprosessi on Lohjalla tällä hetkellä vakaassa tilassa, mutta sen kehittämiseksi esitutkintayhteistyötä on lisättävä erityisesti tutkijoiden ja syyttäjien välillä.
Tutkimus on toteutettu haastatteluista saatujen tulosten ja PolStatin tilastojen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan tilastoja vuosilta 2017, 2018 sekä 2019 (tammi – elokuu). Tilastojen avulla tutkimus pystyy osoittamaan Länsi-Uudenmaan rajoituspäätösten suhdetta saapuneisiin rikoslakirikosilmoituksiin, ja haastattelut taas avaavat esimerkin avulla, miten esitutkinnan rajoittaminen käytännössä tapahtuu. Alueellisia eroja on, mutta esimerkkiaseman rajoittamisprosessin avulla lukija saa oivan käsityksen siitä, mitä kaikkea esitutkinnan rajoittamiseen liittyy ja miksi sitä tehdään.
Esitutkinnan toimittaminen on esitutkintalain mukaisesti poliisin tehtävä. Joissain tapauksissa esitutkintaa ei kuitenkaan ole järkevää suorittaa loppuun asti, vaan esitutkinta voidaan jättää toimittamatta tai jo aloitettu esitutkinta päättää, kun perusteet tällaiselle toiminnalle ovat olemassa. Esitutkinnan rajoittaminen on prosessiekonomian kannalta tärkeä työkalu, jonka avulla esitutkintaviranomaisten voimavaroja voidaan kohdentaa tarkoituksenmukaisemmin niitä vaativiin rikosasioihin. Rajoittamisprosessi on Lohjalla tällä hetkellä vakaassa tilassa, mutta sen kehittämiseksi esitutkintayhteistyötä on lisättävä erityisesti tutkijoiden ja syyttäjien välillä.
Tutkimus on toteutettu haastatteluista saatujen tulosten ja PolStatin tilastojen avulla. Tutkimuksessa tarkastellaan tilastoja vuosilta 2017, 2018 sekä 2019 (tammi – elokuu). Tilastojen avulla tutkimus pystyy osoittamaan Länsi-Uudenmaan rajoituspäätösten suhdetta saapuneisiin rikoslakirikosilmoituksiin, ja haastattelut taas avaavat esimerkin avulla, miten esitutkinnan rajoittaminen käytännössä tapahtuu. Alueellisia eroja on, mutta esimerkkiaseman rajoittamisprosessin avulla lukija saa oivan käsityksen siitä, mitä kaikkea esitutkinnan rajoittamiseen liittyy ja miksi sitä tehdään.