Menetyksen kokeneen lapsen kohtaaminen ja tukeminen varhaiskasvatuksessa : Opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle
Alaranta, Jenni; Kosonen, Mila (2019)
Alaranta, Jenni
Kosonen, Mila
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620726
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvatuksen henkilökunnan tietoa ja osaamista tilanteissa, joissa heidän tulee kohdata ja tukea menetyksen kokenutta lasta. Työn tavoitteena oli laatia varhaiskasvatuksen henkilökunnalle opas menetyksen kokeneen lapsen kohtaamiseen ja tukemiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi päiväkoti Pääskynpesä Lahdessa. Päiväkoti Pääskynpesä on Lahden vapaaseurakunnan omistama 108-paikkainen päiväkoti, jossa kristillinen arvomaailma on toiminnan lähtökohtana.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tehtiin opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle menetyksen kokeneen lapsen kohtaamisen ja tukemisen työvälineeksi. Opasta varten teetettiin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle kysely, jonka avulla selvitettiin heidän ammatillisia valmiuksiaan menetyksen kokeneiden lasten kohtaamisesta ja tukemisesta sekä heidän toiveitaan oppaan sisällön suhteen. Opas on liitettynä opinnäytetyöhön, ja valmis tuotos on toimitettu päiväkoti Pääskynpesään.
Kyselyn perusteella henkilökunta koki valmiutensa melko hyviksi kohdata ja tukea menetyksen kokenutta lasta. Opas koettiin kuitenkin tarpeelliseksi työvälineeksi. Varhaiskasvatuksen henkilökunta nosti läsnäolon merkityksen sekä normaalin arjen jatkumisen tärkeimmiksi keinoiksi tukea lasta. He toivoivat oppaaseen käytännön vinkkejä haastavassa tilanteessa toimiakseen. Kysely osoitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan valmiuksien olevan hyvällä tasolla, mutta henkilökunnan kaipaavaan työvälineitä, joihin tukeutua vaikeissa ja pelkoja aiheuttavissa tilanteissa. Näiden vastausten pohjalta luotiin selkeä ja käytännönläheinen opas toimeksiantajalle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena tehtiin opas varhaiskasvatuksen henkilökunnalle menetyksen kokeneen lapsen kohtaamisen ja tukemisen työvälineeksi. Opasta varten teetettiin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle kysely, jonka avulla selvitettiin heidän ammatillisia valmiuksiaan menetyksen kokeneiden lasten kohtaamisesta ja tukemisesta sekä heidän toiveitaan oppaan sisällön suhteen. Opas on liitettynä opinnäytetyöhön, ja valmis tuotos on toimitettu päiväkoti Pääskynpesään.
Kyselyn perusteella henkilökunta koki valmiutensa melko hyviksi kohdata ja tukea menetyksen kokenutta lasta. Opas koettiin kuitenkin tarpeelliseksi työvälineeksi. Varhaiskasvatuksen henkilökunta nosti läsnäolon merkityksen sekä normaalin arjen jatkumisen tärkeimmiksi keinoiksi tukea lasta. He toivoivat oppaaseen käytännön vinkkejä haastavassa tilanteessa toimiakseen. Kysely osoitti varhaiskasvatuksen henkilökunnan valmiuksien olevan hyvällä tasolla, mutta henkilökunnan kaipaavaan työvälineitä, joihin tukeutua vaikeissa ja pelkoja aiheuttavissa tilanteissa. Näiden vastausten pohjalta luotiin selkeä ja käytännönläheinen opas toimeksiantajalle.