Tikkurilan alueen pysäköintiselvitys
Bussian, Santtu (2019)
Bussian, Santtu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Vantaalla Tikkurilan alueen pysäköinnin nykytilaa ja miten tulevaisuuden maankäytön muutokset tulevat vaikuttamaan nykyiseen pysäköintiin. Tutkimusalueella suoritettiin käyttöastelaskentatutkimus. Tutkimuksessa laskettiin käyttöasteet maksullisen vyöhykkeen, yksityisten pysäköintilaitosten, liityntäpysäköinnin, sekä muiden maksuttomien yleisten paikkojen pysäköintialueille. Lisäksi selvitettiin alueen tulevia maankäytön muutoksia tarkastelemalla uusia asemakaavoja, suunnitelmia ja selvityksiä, joiden pohjalta saatiin selkeämpi kokonaiskuva alueelle suunnitteilla olevista rakennushankkeista.
Alueella tehdyn käyttöastelaskentatutkimuksen pohjalta työssä saatiin selville, että käyttöasteet keskusta-alueella maksullisella vyöhykkeellä ovat kasvaneet merkittävästi edellisvuoden käyttöastelaskentoihin verrattuna. Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöasteet ovat pysyneet korkeana ja edellisvuonna vähemmällä käytöllä olevien paikkojen käyttöasteet ovat myös kasvaneet. Yksityisissä pysäköintilaitoksissa pysäköinnin käyttöasteet ovat pysyneet maltillisina, koska kapasiteettia näillä paikoilla on reilusti.
Asemakaavoissa alueen maankäyttö muuttuu paikoin merkittävästi, koska maankäyttöä tehostetaan muuttamalla asemakaava-alueita keskustatoimintojen korttelialueiksi. Näiden muutoksien tieltä poistuu nykyisiä yleisiä pysäköintialueita, joiden tilalle syntyy kiinteistöille osoitettua pysäköintiä kiinteistöissä. Työssä päästiin lopputulokseen, että nykyisen yleisen pysäköinnin kapasiteetti ei todennäköisesti riitä tulevaisuudessa. Pysäköintipaikkojen käyttöä tulisi jatkossa tehostaa esimerkiksi vuorottaispysäköinnin keinoin. Muuttuvat rakennuskohteet tuovat alueelle merkittävän määrän asumiselle ja toimistoille osoitettua pysäköintikapasiteettia, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää vuorottaispysäköinnin toteuttamisessa.
Alueella tehdyn käyttöastelaskentatutkimuksen pohjalta työssä saatiin selville, että käyttöasteet keskusta-alueella maksullisella vyöhykkeellä ovat kasvaneet merkittävästi edellisvuoden käyttöastelaskentoihin verrattuna. Liityntäpysäköintipaikkojen käyttöasteet ovat pysyneet korkeana ja edellisvuonna vähemmällä käytöllä olevien paikkojen käyttöasteet ovat myös kasvaneet. Yksityisissä pysäköintilaitoksissa pysäköinnin käyttöasteet ovat pysyneet maltillisina, koska kapasiteettia näillä paikoilla on reilusti.
Asemakaavoissa alueen maankäyttö muuttuu paikoin merkittävästi, koska maankäyttöä tehostetaan muuttamalla asemakaava-alueita keskustatoimintojen korttelialueiksi. Näiden muutoksien tieltä poistuu nykyisiä yleisiä pysäköintialueita, joiden tilalle syntyy kiinteistöille osoitettua pysäköintiä kiinteistöissä. Työssä päästiin lopputulokseen, että nykyisen yleisen pysäköinnin kapasiteetti ei todennäköisesti riitä tulevaisuudessa. Pysäköintipaikkojen käyttöä tulisi jatkossa tehostaa esimerkiksi vuorottaispysäköinnin keinoin. Muuttuvat rakennuskohteet tuovat alueelle merkittävän määrän asumiselle ja toimistoille osoitettua pysäköintikapasiteettia, jota voidaan mahdollisesti hyödyntää vuorottaispysäköinnin toteuttamisessa.