Lifestyletoimittaja vuonna 2030, mitä median murroksen jälkeen?
Honkalo, Henna (2019)
Honkalo, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620694
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoite on tutkia tulevaisuuden ennakoinnin avulla median murroksen vaikutusta erityisesti lifestyletoimittajan työhön. Millaista on lifestylesisältöä tekevän toimittajan työ vuonna 2030? Millainen on tulevaisuuden työskentely-ympäristö, ja mitä taitoja työssä tarvitaan? Miten journalismin murros ja digitalisoituminen vaikuttavat käytännön työhön ja toimenkuviin, mitä toimittajan työ tulee tulevaisuudessa olemaan?
Journalistien työn rakenteet ovat muuttuneet ja toimeentulon epävarmuus lisääntynyt. Tutkimukseni tarkoitus on luoda selkeämpi käsitys siitä, mitä kaikkea lifestylejournalistien työ tulevaisuudessa on. Haluan kehityshankkeessani visioida millaisiin haasteisiin ja muutoksiin on tulevaisuudessa varauduttava. Tavoitteenani on myös lisätä journalistien ymmärrystä alaa kohtaan.
Tutkimuskysymystäni lähestyin Sitran megatrendikorttien ja toimittajille suunnatun workshopin kautta. Halusin selvittää miten lifestylesisältöä tuottavat toimittajat näkevät itse tulevaisuutensa tulevaisuuskorttien väittämien valossa. Analysoin aineiston ja keräämäni informaation aineistopohjaisen sisältöanalyysin menetelmillä. Pohdinta ja johtopäätökset -luvussa kokoan työni keskeiset tulokset yhteen SWOT-analyysin nelikenttäruudukkoon.
Tulosten perusteella tulevaisuus tarjoaa lifestylejournalisteille enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Visuaalisuuden ja palvelujournalismin tarve eivät vähenny tulevaisuudessa, vaikka suhde kuluttamiseen tuleekin mullistumaan. Niche-mediat, virtuaalitodellisuus, datajournalismi ja hyperlinkittynyt media tarjoavat myös uudenlaisia työn sisältöjä toimittajille informaatioammattilaisina.
Journalistien työn rakenteet ovat muuttuneet ja toimeentulon epävarmuus lisääntynyt. Tutkimukseni tarkoitus on luoda selkeämpi käsitys siitä, mitä kaikkea lifestylejournalistien työ tulevaisuudessa on. Haluan kehityshankkeessani visioida millaisiin haasteisiin ja muutoksiin on tulevaisuudessa varauduttava. Tavoitteenani on myös lisätä journalistien ymmärrystä alaa kohtaan.
Tutkimuskysymystäni lähestyin Sitran megatrendikorttien ja toimittajille suunnatun workshopin kautta. Halusin selvittää miten lifestylesisältöä tuottavat toimittajat näkevät itse tulevaisuutensa tulevaisuuskorttien väittämien valossa. Analysoin aineiston ja keräämäni informaation aineistopohjaisen sisältöanalyysin menetelmillä. Pohdinta ja johtopäätökset -luvussa kokoan työni keskeiset tulokset yhteen SWOT-analyysin nelikenttäruudukkoon.
Tulosten perusteella tulevaisuus tarjoaa lifestylejournalisteille enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Visuaalisuuden ja palvelujournalismin tarve eivät vähenny tulevaisuudessa, vaikka suhde kuluttamiseen tuleekin mullistumaan. Niche-mediat, virtuaalitodellisuus, datajournalismi ja hyperlinkittynyt media tarjoavat myös uudenlaisia työn sisältöjä toimittajille informaatioammattilaisina.