Vuorohoidossa olevan lapsen hyvinvoinnin tukeminen - Vanhempien kokemuksia vuorohoidosta Paloisten päiväkodissa
Pirskanen, Paula (2019)
Pirskanen, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110620691
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä saatiin tietoa, miten vuorohoidossa olevien lasten vanhemmat kokevat vuorohoidon vaikuttavan lastensa arkeen ja hyvinvointiin sekä miten vuorohoitoa voidaan kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalvelujen piiriin kuuluva Paloisten päiväkoti. Tutkimuksen taustalla oli tarve saada tietoa vuorohoidon vaikutuksesta lapsen hyvinvointiin, arkeen ja varhaiskasvatuksen sisältöön, ottaen huomioon myös uudistuneet valtakunnalliset varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), joiden mukaan pedagogisen
toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa on otettava huomioon vuorohoitolasten epäsäännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui lapsen hyvinvoinnista ja sitä edistävästä varhaiskasvatustoiminnasta sekä vuorohoidon erityispiirteistä. Tavoitteena oli selvittää, miten Paloisten päiväkodin vuorohoidossa annettava varhaiskasvatus tukee lapsen hyvinvointia ja vastaa varhaiskasvatuksen järjestämisestä sekä sisällöstä annettuihin vaatimuksiin, ja mitä kehitettävää vuorohoidon järjestämisessä on. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän Paloisten päiväkodissa vuorohoidossa olevan lapsen vanhempaa.
Tutkimustulosten mukaan Paloisten päiväkodin tarjoama vuorohoito tukee lapsen hyvinvointia vastaamalla lapsen perustarpeisiin sekä tarjoamalla lapselle kaikin puolin terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön sekä paljon monipuolista pedagogista toimintaa ja muuta ohjelmaa. Joidenkin haastateltujen vanhempien kokemuksen mukaan
vuorohoitolasten osallistumismahdollisuus ei kuitenkaan ole yhdenvertainen verrattuna pelkästään päivävuorossa oleviin lapsiin eikä päiväkodin pedagogisessa toiminnassa huomioida tarpeeksi vuorohoitolasten epäsäännöllisiä hoitoaikoja. Myös tiedotuskäytännöt päiväkodin tapahtumista vaihtelevat lapsiryhmien välillä, mikä vaikuttaa
lasten osallistumismahdollisuuksiin. Tiedotuskäytäntöjä toivottiin yhdenmukaisiksi siten, että tiedotteet tulevat riittävän ajoissa ottaen huomioon vuorohoitolapsen epäsäännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen. Lisäksi viikonloppuhoidon järjestäminen eri päiväkodissa kuormittaa sekä lapsia että vanhempia.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia työelämälähtöisesti päiväkodin arjessa, varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa ja käytäntöjen yhtenäistämisessä sekä varhaiskasvatuksen laadun ja pedagogisen toiminnan arvioinnissa. Jatkotutkimuksena voidaan tutkia, miten uudistuneet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018)
ovat vaikuttaneet pedagogiseen toimintaan vuorohoidossa.
toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa on otettava huomioon vuorohoitolasten epäsäännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui lapsen hyvinvoinnista ja sitä edistävästä varhaiskasvatustoiminnasta sekä vuorohoidon erityispiirteistä. Tavoitteena oli selvittää, miten Paloisten päiväkodin vuorohoidossa annettava varhaiskasvatus tukee lapsen hyvinvointia ja vastaa varhaiskasvatuksen järjestämisestä sekä sisällöstä annettuihin vaatimuksiin, ja mitä kehitettävää vuorohoidon järjestämisessä on. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui seitsemän Paloisten päiväkodissa vuorohoidossa olevan lapsen vanhempaa.
Tutkimustulosten mukaan Paloisten päiväkodin tarjoama vuorohoito tukee lapsen hyvinvointia vastaamalla lapsen perustarpeisiin sekä tarjoamalla lapselle kaikin puolin terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön sekä paljon monipuolista pedagogista toimintaa ja muuta ohjelmaa. Joidenkin haastateltujen vanhempien kokemuksen mukaan
vuorohoitolasten osallistumismahdollisuus ei kuitenkaan ole yhdenvertainen verrattuna pelkästään päivävuorossa oleviin lapsiin eikä päiväkodin pedagogisessa toiminnassa huomioida tarpeeksi vuorohoitolasten epäsäännöllisiä hoitoaikoja. Myös tiedotuskäytännöt päiväkodin tapahtumista vaihtelevat lapsiryhmien välillä, mikä vaikuttaa
lasten osallistumismahdollisuuksiin. Tiedotuskäytäntöjä toivottiin yhdenmukaisiksi siten, että tiedotteet tulevat riittävän ajoissa ottaen huomioon vuorohoitolapsen epäsäännöllinen osallistuminen varhaiskasvatukseen. Lisäksi viikonloppuhoidon järjestäminen eri päiväkodissa kuormittaa sekä lapsia että vanhempia.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimustuloksia työelämälähtöisesti päiväkodin arjessa, varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa ja käytäntöjen yhtenäistämisessä sekä varhaiskasvatuksen laadun ja pedagogisen toiminnan arvioinnissa. Jatkotutkimuksena voidaan tutkia, miten uudistuneet varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018)
ovat vaikuttaneet pedagogiseen toimintaan vuorohoidossa.