Oppimisympäristön ja asiantuntijuuden kehittäminen opiskelijanäkökulmasta
Rahkonen, Anne (2019)
Rahkonen, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110420580
Tiivistelmä
kehittäminen, innovaatiot, ideointi, osallistaminen, fasilitaatio Yritysten ja organisaatioiden pitkäaikainen menestys vaatii jatkuvaa innovointikykyä. Käytännössä yrityksissä ja organisaatioissa ihmiset tuottavat innovaatioita yhteistyössä toisten ihmisten kanssa. Innovaatioiden tuottaminen on haastavaa ja se vaatii oikeanlaiset olosuhteet. Innovaatioiden tuottaminen kannattaa sisällyttää yrityksen tai organisaation toiminnan arkeen, sillä jokainen voi olla potentiaalinen innovaattori. Innovointi tapahtuu prosessimaisesti edeten vaatien useiden ihmisten työpanoksen samanaikaisesti.
Innovaatioprosessin alkuvaiheeseen kuuluvassa ideointivaiheessa pyritään mahdollisimman paljon tuottamaan idea-aihioita, sillä ideoiden suuri määrä lisää todennäköisyyttä löytää käyttökelpoinen innovaatio. Jotta ryhmä ei villeimmässäkään ideointipalaverissa toimisi kaoottisesti, tarvitaan työskentelyyn luovia ryhmätyömenetelmiä. Ryhmätyötä voidaan tehostaa esim. fasilitaation avulla. Siinä ryhmää ohjaa ryhmäprosessiin keskittyvä erillinen fasilitaattori, jolloin ryhmän jäsenet voivat keskittyä varsinaiseen innovaatiosessiossa käytävään asiaan. Erilaisten ihmisten osaamisen yhdistäminen ei ole vain keino päästä parempiin tuloksiin, vaan asianosaisten oikeus osallistua heitä koskevien asioiden kehittämiseen on nähtävä itsessään tärkeänä. Osallistamisella tarjotaan mahdollisuuksia ja osallistumisella hyödynnetään mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä osallistettiin kahden eri organisaation toimijoita kehittämään oman yhteisönsä toimintaa heidän omista lähtökohdistaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toteuttamiskelpoisia ideoita toiminnan kehittämiseksi Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisympäristössä ja yksityisessä yrityksessä teollisuuden alalla. Oppimisympäristössä pyrittiin lisäämään kiinnostusta oppimisympäristössä suoritettavaa työharjoittelua kohtaan opiskelijoiden keskuudessa. Yksityisessä yrityksessä pyrittiin puolestaan lisäämään henkilöstön kiinnostusta työsuojelutoimintaa ja edunvalvontaa kohtaan sekä tuomaan esiin niihin liittyviä henkilöstölähtöisiä kehitysideoita. Opinnäytetyöntekijän toimiessa itse molemmissa organisaatioissa toiminnan ideoijana ja toteuttajana yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa opinnäytetyöntekijän tavoitteena oli kehittää omaa asiantuntijuuttaan ryhmäprosesseja helpottavista tekniikoista, kuten osallistavista ideapalavereista ja fasilitaatiosta.
Molemmissa organisaatioissa löytyi konkreettisia kehitysehdotuksia, mutta molemmissa tapauksissa onnistuneiden ideointipalaverien tulosten saaminen käytännön toiminnaksi jäi epäselväksi. Opinnäytetyöntekijä sai kehitettyä omaa asiantuntijuuttaan ryhmäprosessien vetäjänä ja toteuttajana. Yleisesti fasilitaatio ja osallistamistekniikat ovat erinomaisia keinoja ryhmän yhteisen näkemyksen aikaansaamiseksi. The long-term success of companies and organizations requires continuous innovation. In practice, this means that people produce innovation in collaboration with other people. Producing innovation is challenging and requires the right conditions. As anyone can be a potential innovator, it is important to incorporate innovation into everyday work in a company or organization. Producing innovation is a process that requires the efforts of several people at the same time.
The goal is to generate as many ideas as possible at the beginning of the innovation process, because the large number of ideas increases the likelihood of finding a useful innovation. In order to prevent the group from acting chaotically in the wildest brainstorming session, creative teamwork methods are needed. Teamwork can be enhanced through facilitation, with a dedicated facilitator focusing on the group process. Facilitation allows team members to focus on the actual workshop issue. Combining the skills of different people should not only be seen as a way to achieve better results, but also as their right to develop things that concern them. Participation offers opportunities and being involved exploits opportunities.
The thesis involved actors from two different organizations to develop their community from their own view. The aim of this thesis was to find viable ideas for developing activities in the learning environment of Kajaani University of Applied Sciences and in a private company in the field of industry. In the learning environment, efforts were made to increase interest in work-based learning among students. In addition, the private company sought to increase staff interest in occupational safety and health activities and workplace advocacy. At the same time, efforts were made to highlight the related personnel-oriented development ideas. Furthermore, the aim of the thesis was to develop the author's own expertise in techniques that facilitate group processes, such as participatory meetings and facilitation.
Concrete development proposals were found in both organizations, but in both cases it was unclear how to turn the results of successful brainstorming meetings into action. As a result, the author's expertise as a leader and implementer of group processes developed. In general, facilitation and participatory techniques are excellent ways of expressing the group's shared vision.
Innovaatioprosessin alkuvaiheeseen kuuluvassa ideointivaiheessa pyritään mahdollisimman paljon tuottamaan idea-aihioita, sillä ideoiden suuri määrä lisää todennäköisyyttä löytää käyttökelpoinen innovaatio. Jotta ryhmä ei villeimmässäkään ideointipalaverissa toimisi kaoottisesti, tarvitaan työskentelyyn luovia ryhmätyömenetelmiä. Ryhmätyötä voidaan tehostaa esim. fasilitaation avulla. Siinä ryhmää ohjaa ryhmäprosessiin keskittyvä erillinen fasilitaattori, jolloin ryhmän jäsenet voivat keskittyä varsinaiseen innovaatiosessiossa käytävään asiaan. Erilaisten ihmisten osaamisen yhdistäminen ei ole vain keino päästä parempiin tuloksiin, vaan asianosaisten oikeus osallistua heitä koskevien asioiden kehittämiseen on nähtävä itsessään tärkeänä. Osallistamisella tarjotaan mahdollisuuksia ja osallistumisella hyödynnetään mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä osallistettiin kahden eri organisaation toimijoita kehittämään oman yhteisönsä toimintaa heidän omista lähtökohdistaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toteuttamiskelpoisia ideoita toiminnan kehittämiseksi Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisympäristössä ja yksityisessä yrityksessä teollisuuden alalla. Oppimisympäristössä pyrittiin lisäämään kiinnostusta oppimisympäristössä suoritettavaa työharjoittelua kohtaan opiskelijoiden keskuudessa. Yksityisessä yrityksessä pyrittiin puolestaan lisäämään henkilöstön kiinnostusta työsuojelutoimintaa ja edunvalvontaa kohtaan sekä tuomaan esiin niihin liittyviä henkilöstölähtöisiä kehitysideoita. Opinnäytetyöntekijän toimiessa itse molemmissa organisaatioissa toiminnan ideoijana ja toteuttajana yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa opinnäytetyöntekijän tavoitteena oli kehittää omaa asiantuntijuuttaan ryhmäprosesseja helpottavista tekniikoista, kuten osallistavista ideapalavereista ja fasilitaatiosta.
Molemmissa organisaatioissa löytyi konkreettisia kehitysehdotuksia, mutta molemmissa tapauksissa onnistuneiden ideointipalaverien tulosten saaminen käytännön toiminnaksi jäi epäselväksi. Opinnäytetyöntekijä sai kehitettyä omaa asiantuntijuuttaan ryhmäprosessien vetäjänä ja toteuttajana. Yleisesti fasilitaatio ja osallistamistekniikat ovat erinomaisia keinoja ryhmän yhteisen näkemyksen aikaansaamiseksi.
The goal is to generate as many ideas as possible at the beginning of the innovation process, because the large number of ideas increases the likelihood of finding a useful innovation. In order to prevent the group from acting chaotically in the wildest brainstorming session, creative teamwork methods are needed. Teamwork can be enhanced through facilitation, with a dedicated facilitator focusing on the group process. Facilitation allows team members to focus on the actual workshop issue. Combining the skills of different people should not only be seen as a way to achieve better results, but also as their right to develop things that concern them. Participation offers opportunities and being involved exploits opportunities.
The thesis involved actors from two different organizations to develop their community from their own view. The aim of this thesis was to find viable ideas for developing activities in the learning environment of Kajaani University of Applied Sciences and in a private company in the field of industry. In the learning environment, efforts were made to increase interest in work-based learning among students. In addition, the private company sought to increase staff interest in occupational safety and health activities and workplace advocacy. At the same time, efforts were made to highlight the related personnel-oriented development ideas. Furthermore, the aim of the thesis was to develop the author's own expertise in techniques that facilitate group processes, such as participatory meetings and facilitation.
Concrete development proposals were found in both organizations, but in both cases it was unclear how to turn the results of successful brainstorming meetings into action. As a result, the author's expertise as a leader and implementer of group processes developed. In general, facilitation and participatory techniques are excellent ways of expressing the group's shared vision.