Strategic Social Media Marketing Plan for Kuljetus Jyrkinen Ky
Kulmala, Jonne (2019)
Kulmala, Jonne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110320562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110320562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median markkinoinnin tärkeimpiä strategisia lähtökohtia ja niiden huomioimista tilaajayrityksen strategisessa markkinointityössä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Kuljetus Jyrkinen Ky.
Tämä tutkimus keskittyy digitaaliseen, strategiseen sekä sosiaalisen median markkinointiin. Opinnäytetyössä käydään perusteellisesti läpi mitä sosiaalisen median markkinointi on, kuinka se voidaan käyttöönottaa yrityksen markkinointiin ja mitä on otettava huomioon, jotta käyttöönotto onnistuisi. Teoreettisen viitekehyksen tavoite oli löytää oleellista kirjallisuutta aiheeseen liittyen ja luoda sen perusteella tavoitteet tutkimustyötä varten.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimukseen kuuluu verkkokysely sekä kaksi haastattelua. Tutkimuksessa käytettiin pelkästään primääristä tietoa, joka hankittiin ennalta mainituilla tavoilla. Tutkimukseen haettiin kyselystä syvemmän tason ymmärrystä asiakkaiden toimintatavoista ja sosiaalisen median käytöstä. Haastattelujen aineisto tehtiin samoista aiheista kuin kyselyn, keskittyen markkinoijan näkökulmaan.
Tutkimuksen lopputulosten pohjalta Kuljetus Jyrkinen voi ottaa sosiaalisen median käyttöön sekä hyödyntää sitä myynnin tuloksellisuudessa. Yrityksen pitäisi luoda perusta strategiselle kehitykselle, jotta se voi tavoitteellisesti edetä sosiaalisen median markkinoinnin kehityksessä.
The purpose of this thesis was to study key strategic factors in social media marketing and how to implement them in the case company’s strategic marketing. This thesis was conducted in co-operation with the case company Kuljetus Jyrkinen Ky.
The main subjects researched in this study are digital marketing, strategic marketing and social media marketing. This thesis includes a thorough dissection of what social media marketing is, how to implement it and what are the main aspects in successful social media marketing planning. The goal in creating the theoretical framework was to first find the relevant literature and later to define the goals for the research part.
The research was conducted using the qualitative research method. The survey included a questionnaire and two interviews. Only primary data that was collected by surveying, was used in the research. The questionnaire was conducted to provide insights on customer behaviour and use of social media. The interviews on the other hand, to provide insights on how to battle the same topics from the marketer point of view.
Based on the research the case company can implement social media marketing into their marketing activities and make use of it in productivity of sales. The company should also come up with a base of a strategic framework to make progress in developing social media activities.
Tämä tutkimus keskittyy digitaaliseen, strategiseen sekä sosiaalisen median markkinointiin. Opinnäytetyössä käydään perusteellisesti läpi mitä sosiaalisen median markkinointi on, kuinka se voidaan käyttöönottaa yrityksen markkinointiin ja mitä on otettava huomioon, jotta käyttöönotto onnistuisi. Teoreettisen viitekehyksen tavoite oli löytää oleellista kirjallisuutta aiheeseen liittyen ja luoda sen perusteella tavoitteet tutkimustyötä varten.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmetodia. Tutkimukseen kuuluu verkkokysely sekä kaksi haastattelua. Tutkimuksessa käytettiin pelkästään primääristä tietoa, joka hankittiin ennalta mainituilla tavoilla. Tutkimukseen haettiin kyselystä syvemmän tason ymmärrystä asiakkaiden toimintatavoista ja sosiaalisen median käytöstä. Haastattelujen aineisto tehtiin samoista aiheista kuin kyselyn, keskittyen markkinoijan näkökulmaan.
Tutkimuksen lopputulosten pohjalta Kuljetus Jyrkinen voi ottaa sosiaalisen median käyttöön sekä hyödyntää sitä myynnin tuloksellisuudessa. Yrityksen pitäisi luoda perusta strategiselle kehitykselle, jotta se voi tavoitteellisesti edetä sosiaalisen median markkinoinnin kehityksessä.
The purpose of this thesis was to study key strategic factors in social media marketing and how to implement them in the case company’s strategic marketing. This thesis was conducted in co-operation with the case company Kuljetus Jyrkinen Ky.
The main subjects researched in this study are digital marketing, strategic marketing and social media marketing. This thesis includes a thorough dissection of what social media marketing is, how to implement it and what are the main aspects in successful social media marketing planning. The goal in creating the theoretical framework was to first find the relevant literature and later to define the goals for the research part.
The research was conducted using the qualitative research method. The survey included a questionnaire and two interviews. Only primary data that was collected by surveying, was used in the research. The questionnaire was conducted to provide insights on customer behaviour and use of social media. The interviews on the other hand, to provide insights on how to battle the same topics from the marketer point of view.
Based on the research the case company can implement social media marketing into their marketing activities and make use of it in productivity of sales. The company should also come up with a base of a strategic framework to make progress in developing social media activities.