Erityisnuoren perheiden ja seurakunnan työntekijöiden kokemuksia rippikouluintegraatiosta
Isaksson, Johanna (2019)
Isaksson, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110220548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110220548
Tiivistelmä
Rippikoulun toteuttamissuunnitelma -Suuri ihme 2017 antaa mahdollisuuden Evankelis-luterilaisten seurakuntien toteuttaa integraatiorippikouluja. Erityisnuoren integroiminen normaaliin ryhmään on ajankohtaista myös tämän päivän koulumaailmassa ja näin seurakunnat vastaavat ajan haasteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien toiveita erityisoppijoiden rippikoulusta. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa mitä haasteita integraatiorippikoulu tuo seurakunnan työntekijöille, verrattuna tavalliseen rippikouluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Vantaan seurakunnille integraatiorippikoulun suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan seurakuntayhtymä.
Opinnäytetyö on lähtökohdaltaan yhteiskuntatieteellinen rippikoulututkimus. Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin yksilöteemahaastatteluina. Tutkimukseen haastateltiin kolmea erityisnuoren perhettä sekä neljää seurakunnan työntekijää eri ammattiryhmistä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan rippikoulu on koko perheen yhteinen asia. Oikeanlaisen tuen ja riittävien resurssien avulla erityisnuori on mahdollista integroida tavalliseen rippikouluryhmään. Seurakunnan työntekijät arvioivat tarvitsevansa erityispedagogista osaamista rippikoulukokonaisuuksien toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa vanhempien toiveita erityisoppijoiden rippikoulusta. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa mitä haasteita integraatiorippikoulu tuo seurakunnan työntekijöille, verrattuna tavalliseen rippikouluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Vantaan seurakunnille integraatiorippikoulun suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Vantaan seurakuntayhtymä.
Opinnäytetyö on lähtökohdaltaan yhteiskuntatieteellinen rippikoulututkimus. Tutkimusotteena oli laadullinen tutkimus. Opinnäytetyö toteutettiin yksilöteemahaastatteluina. Tutkimukseen haastateltiin kolmea erityisnuoren perhettä sekä neljää seurakunnan työntekijää eri ammattiryhmistä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulosten mukaan rippikoulu on koko perheen yhteinen asia. Oikeanlaisen tuen ja riittävien resurssien avulla erityisnuori on mahdollista integroida tavalliseen rippikouluryhmään. Seurakunnan työntekijät arvioivat tarvitsevansa erityispedagogista osaamista rippikoulukokonaisuuksien toteuttamiseen.