Ostolaskuprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä
Offei, Mira (2019)
Offei, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110120523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019110120523
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ostolaskuprosessin kehitystarvetta kohdeyrityksessä. Opinnäytetyön aihetta tutkittiin selvittämällä ostolaskuprosessin nykytilanne ja mahdolliset kehityskohteet. Ostolaskuprosessin kehitysideoita varten tutkittiin tekoälyn, robotiikan ja koneoppimisen tarjoamia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin erityisesti älykkääseen taloushallintoon ja ostolaskuprosessiin. Viitekehyksen avulla tarkasteltiin taloushallinnossa tapahtuneita muutoksia ja automatiikan, robotiikan sekä tekoälyn tarjoamia kehityskeinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeilla ostoreskontran työntekijöiltä sekä laskujen hyväksyjiltä. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi myös osallistuvaa havainnointia esimerkkiyrityksessä saadun käytännön työkokemuksen kautta. Opinnäytetyössä esiteltiin myös muiden organisaatioiden kehittämiä älykkäitä ostolaskuprosesseja.
Tutkimusmenetelmillä saatiin selkeä ja yhtenäinen käsitys ostolaskuprosessin haasteista, joita olivat ostolaskujen puutteelliset viitetiedot, ostolaskujen hyväksynnän myöhästyminen, ostolaskujen väärä tiliöinti sekä puutteellinen kommunikointi ostoreskontran ja toimittajien sekä laskun hyväksyjien välillä.
Opinnäytetyön kehitysideat ostolaskuprosessin kehittämiseksi olivat mobiilisovellus laskujen hyväksynnälle, puutteellisiin viitetietoihin reagointi, älykkään taloushallinnon mahdollisuudet ja ostolaskuprosessin osapuolten välisen kommunikoinnin parantaminen. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä perehdyttiin erityisesti älykkääseen taloushallintoon ja ostolaskuprosessiin. Viitekehyksen avulla tarkasteltiin taloushallinnossa tapahtuneita muutoksia ja automatiikan, robotiikan sekä tekoälyn tarjoamia kehityskeinoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeilla ostoreskontran työntekijöiltä sekä laskujen hyväksyjiltä. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi myös osallistuvaa havainnointia esimerkkiyrityksessä saadun käytännön työkokemuksen kautta. Opinnäytetyössä esiteltiin myös muiden organisaatioiden kehittämiä älykkäitä ostolaskuprosesseja.
Tutkimusmenetelmillä saatiin selkeä ja yhtenäinen käsitys ostolaskuprosessin haasteista, joita olivat ostolaskujen puutteelliset viitetiedot, ostolaskujen hyväksynnän myöhästyminen, ostolaskujen väärä tiliöinti sekä puutteellinen kommunikointi ostoreskontran ja toimittajien sekä laskun hyväksyjien välillä.
Opinnäytetyön kehitysideat ostolaskuprosessin kehittämiseksi olivat mobiilisovellus laskujen hyväksynnälle, puutteellisiin viitetietoihin reagointi, älykkään taloushallinnon mahdollisuudet ja ostolaskuprosessin osapuolten välisen kommunikoinnin parantaminen. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.