Tilintarkastusprosessin digitalisoituminen
Murto, Joonas (2019)
Murto, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120492
Tiivistelmä
Digitalisoituminen on tullut osaksi tilintarkastusprosessia. Se koskettaa jokaista tilintarkatusprosessin osa-aluetta suunnittelu-, tarkastus-, ja raportointivaihetta. Digitalisoituminen on muuttanut prosessia tuomalla siihen järjestelmien kautta ajantasaisuutta ja nopeutta sekä poistanut paperiset vaiheet lähes kokonaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella digitaalisia muutoksia eri vaiheissa tilintarkastajien kannalta. Opinnäytetyössä käsitellään mitä digitaalisuus tarkoittaa tilintarkastusprosessissa. Opinnäytetyön avulla saadaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Mikä tilintarkastusprosessin osa on eniten digitalisoitunut? Mitä ovat nämä muutokset käytännössä? Näkevätkö tilitarkastajat riskejä vahvassa digitalisoitumisessa?
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan digitaalisen taloushallinnon prosesseja. Nämä prosessit kytkeytyvät tilintarkastajan työhön heidän saadessaan oikeudet asiakkaan järjestelmään tarkastelemaan näitä prosesseja. Digitaalisuuden näkymistä käydään myös viitekehyksessä läpi. Lisäksi viitekehyksessä käydään läpi jokainen tilintarkastuksen vaihe sekä vaiheen sisältö.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syksyn 2019 aikana. Tutkimukseen liittyvä aineisto kerättiin toteuttamalla teema haastatteluja. Haastateltaviksi suostui 8 auktorisoitua KHT-, HT-tilintarkastajaa. Tutkimus rajattiin koskemaan pieniä- ja keskisuuria yrityksiä. Haastatteluissa esiintyvät tilintarkastajat olivat myös alan pienemmistä toimijoista valikoitu.
Tutkimuksen kautta selvisi, että eniten digitalisoitunut vaihe tilintarkastuksessa on tarkastusvaihe. Siinä muutokset näkyvät konkreettisimmin. Tähän haastateltavat myös toivoivat eniten muutosta automatiikan ja robotiikan avulla. tarkastusvaiheeseen liittyy paljon rutiininomaista työtä, johon automatiikka ja robotiikka voisi tarjota ratkaisuja.
Haastatteluiden pohjalta selvisi myös yllättäen, että suurin osa haastateltavista piti digitaalisuuden kasvua huonona asiana. Tilintarkastus muuttuu enemmän kasvottomampaan suuntaan, jolloin asiakassuhde kärsii. Tilintarkastuksen muuttuessa entisestään haastatteluissa selvisi, että tilintarkastajan työ muuttuu mahdollisesti konsultoivampaan suuntaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella digitaalisia muutoksia eri vaiheissa tilintarkastajien kannalta. Opinnäytetyössä käsitellään mitä digitaalisuus tarkoittaa tilintarkastusprosessissa. Opinnäytetyön avulla saadaan vastaus seuraaviin kysymyksiin: Mikä tilintarkastusprosessin osa on eniten digitalisoitunut? Mitä ovat nämä muutokset käytännössä? Näkevätkö tilitarkastajat riskejä vahvassa digitalisoitumisessa?
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan digitaalisen taloushallinnon prosesseja. Nämä prosessit kytkeytyvät tilintarkastajan työhön heidän saadessaan oikeudet asiakkaan järjestelmään tarkastelemaan näitä prosesseja. Digitaalisuuden näkymistä käydään myös viitekehyksessä läpi. Lisäksi viitekehyksessä käydään läpi jokainen tilintarkastuksen vaihe sekä vaiheen sisältö.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena syksyn 2019 aikana. Tutkimukseen liittyvä aineisto kerättiin toteuttamalla teema haastatteluja. Haastateltaviksi suostui 8 auktorisoitua KHT-, HT-tilintarkastajaa. Tutkimus rajattiin koskemaan pieniä- ja keskisuuria yrityksiä. Haastatteluissa esiintyvät tilintarkastajat olivat myös alan pienemmistä toimijoista valikoitu.
Tutkimuksen kautta selvisi, että eniten digitalisoitunut vaihe tilintarkastuksessa on tarkastusvaihe. Siinä muutokset näkyvät konkreettisimmin. Tähän haastateltavat myös toivoivat eniten muutosta automatiikan ja robotiikan avulla. tarkastusvaiheeseen liittyy paljon rutiininomaista työtä, johon automatiikka ja robotiikka voisi tarjota ratkaisuja.
Haastatteluiden pohjalta selvisi myös yllättäen, että suurin osa haastateltavista piti digitaalisuuden kasvua huonona asiana. Tilintarkastus muuttuu enemmän kasvottomampaan suuntaan, jolloin asiakassuhde kärsii. Tilintarkastuksen muuttuessa entisestään haastatteluissa selvisi, että tilintarkastajan työ muuttuu mahdollisesti konsultoivampaan suuntaan.