Perehdytysohjelman pelillistämisen mahdollisuudet
Lundahl, Susanna (2019)
Lundahl, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103120491
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy perehdytysohjelman pelillistämisen hyötyihin ja sen toimeksiantajana toimi NRC Group Finland Oy:n henkilöstöhallinto. Yritys on muodostunut vuoden 2019 alussa, jolloin norjalainen NRC Group Oy osti VR Track Oy:n. Yrityskauppojen jälkeen yrityksen henkilöstöhallinto on lähtenyt kehittämään erilaisia hr-toimintoja, joista yhtenä perehdytysohjelmaansa. Perehdytysohjelman kehittäminen pelillistämisen keinoin kiinnosti sen ajankohtaisuuden vuoksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä perehdytyksen ja pelillistämisen ympärillä. Perehdytys ja pelillistäminen ovat kumpikin laajoja käsitteitä ja niitä voidaan tarkastella useammasta näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen osio keskittyy työhön perehdyttämiseen tulevaisuuden työelämän näkökulmasta. Lisäksi teoria tuo esille oppimisen näkökulmaa työelämän murroksen ja digitaalisen aikakauden keskellä. Näiden asioiden esille tuomiseksi, opinnäytetyössä käytetään lähteinä ajankohtaista kirjallisuutta ja joitain käsitteisiin liittyviä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä osat NRC Group Finland Oy:n perehdytysohjelmasta olisi hyödyllistä pelillistää. Tätä varten analysoitiin yrityksen henkilökunnalle tehtyjä kyselyitä, joiden tarkoituksena oli antaa tietoa perehdytysohjelman pelillistämisen mahdollisista hyödyistä tässä yrityksessä. Lisäksi suoritettiin benchmarking-tutkimus kolmeen jo pelillistämistä perehdytyksen tukena käyttävään yritykseen. Näin saatiin selville, kuinka perehdytystä on jo pelillistetty perehdytysohjelmissa. Lopuksi oli tarkoitus selvittää yrityksen henkilökunnalle järjestämän työpajan avulla, mitkä osat NRC Group Finland Oy:n perehdytysohjelmasta voitaisiin pelillistää. Tätä ei kuitenkaan saatu toteutettua aikataulullisten ongelmien vuoksi. Opinnäytetyössä esitellään kuitenkin suunnitelma, joka tehtiin tätä työpajaa varten.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että perehdytysohjelman pelillistämisestä voisi olla hyötyä yritykselle itselleen ja sen henkilökunnalle. Pelillistämisen osuus tulisi kuitenkin kohdistaa oikeaan kohtaan perehdytysohjelmaa ja olla sidoksissa yrityksen perehdytyksen tavoitteisiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu käsitteistä perehdytyksen ja pelillistämisen ympärillä. Perehdytys ja pelillistäminen ovat kumpikin laajoja käsitteitä ja niitä voidaan tarkastella useammasta näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä teoreettinen osio keskittyy työhön perehdyttämiseen tulevaisuuden työelämän näkökulmasta. Lisäksi teoria tuo esille oppimisen näkökulmaa työelämän murroksen ja digitaalisen aikakauden keskellä. Näiden asioiden esille tuomiseksi, opinnäytetyössä käytetään lähteinä ajankohtaista kirjallisuutta ja joitain käsitteisiin liittyviä tutkimuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä osat NRC Group Finland Oy:n perehdytysohjelmasta olisi hyödyllistä pelillistää. Tätä varten analysoitiin yrityksen henkilökunnalle tehtyjä kyselyitä, joiden tarkoituksena oli antaa tietoa perehdytysohjelman pelillistämisen mahdollisista hyödyistä tässä yrityksessä. Lisäksi suoritettiin benchmarking-tutkimus kolmeen jo pelillistämistä perehdytyksen tukena käyttävään yritykseen. Näin saatiin selville, kuinka perehdytystä on jo pelillistetty perehdytysohjelmissa. Lopuksi oli tarkoitus selvittää yrityksen henkilökunnalle järjestämän työpajan avulla, mitkä osat NRC Group Finland Oy:n perehdytysohjelmasta voitaisiin pelillistää. Tätä ei kuitenkaan saatu toteutettua aikataulullisten ongelmien vuoksi. Opinnäytetyössä esitellään kuitenkin suunnitelma, joka tehtiin tätä työpajaa varten.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että perehdytysohjelman pelillistämisestä voisi olla hyötyä yritykselle itselleen ja sen henkilökunnalle. Pelillistämisen osuus tulisi kuitenkin kohdistaa oikeaan kohtaan perehdytysohjelmaa ja olla sidoksissa yrityksen perehdytyksen tavoitteisiin.