Vapaaehtoistyötä tekevä sovittelija : Analyysi kuuden sovittelijan ominaisuuksista ihmisten kohtaamisessa
Laapas, Tia; Viertola, Marju (2019)
Laapas, Tia
Viertola, Marju
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020469
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia vapaaehtoistyötä tekevän sovittelijan ominaisuuksia ja niitä arvoja, joita sovittelija omalla persoonallaan hyödyntää erilaisissa sovittelutilanteissa. Tavoitteena oli lisäksi tuottaa työn tilaajalle tietoa, miten vapaaehtoista sovittelijaa voidaan tukea ja motivoida vaativassa vapaaehtoistyössä esimerkiksi koulutuksia suunniteltaessa.
Vapaaehtoinen sovittelu on rikos- ja riita-asioiden eri osapuolien ja sovittelijoiden välillä käytävää dialogia. Sovittelutilanteessa sovittelija on neutraali, hän ei asetu kummankaan osapuolen puolelle, vaan mahdollistaa sovitteluun johtaneen tapahtuman läpikäymistä ja soveltaa osaamistaan kaikkien osallisten tueksi. Sovittelija on puolueeton ja sovittelu tehdään parityönä. Sovittelu on prosessina korjaavaa ja onnistuessaan mahdollistaa asianosaisten välisen konfliktin selvittelyn eheyttävänä tapahtumana. Konfliktin purku sovittelussa parhaimmillaan palauttaa osapuolien elämänhallinnan hetkeen ennen vapaaehtoiseen sovitteluun johtanutta rikosta tai riitaa.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin nauhoittamalla, strukturoimattomana eli avoimina. Haastatelluille haluttiin antaa mahdollisuus vapaaseen kerrontaan. Nauhoitteet litteroitiin ja tekstistä etsittiin aihioita, jotka tukivat tutkimuksen tavoitteita. Aihiot jäsenneltiin merkityksensä mukaisesti analysoitavaksi.
Tutkimusongelma oli selvittää niitä vapaaehtoisen sovittelijan arvoja ja ominaisuuksia, joita hän hyödyntää toiminnassaan ja osapuolten tapaamisessa. Selvitimme myös sovittelijoiden motivaatiota, joka auttaa heitä jatkamaan haasteellisessa vapaaehtoistyössä. Lisäksi poimimme narratiiveista haastateltujen sovittelijoiden tuen tarpeita, joita työn tilaaja Kymi-Saimaan sovittelutoimisto voi hyödyntää tulevissa koulutuksissaan. Analysoimme aineiston SWOT-analyysilla ja RMP-menetelmällä.
Tutkimuksestamme selvisi sovittelijoiden olevan varsin tyytyväisiä palvelunjärjestäjän tarjoamaan tukeen, mutta joitain kehittämisajatuksia tuli myös esiin. Sovittelijat kokevat olevansa rehellisiä ja oikeudenmukaisia ja heitä motivoi mm. heidän halunsa auttaa ihmisiä sekä sovittelijayhteisön yhteiset arvot.
Vapaaehtoinen sovittelu on rikos- ja riita-asioiden eri osapuolien ja sovittelijoiden välillä käytävää dialogia. Sovittelutilanteessa sovittelija on neutraali, hän ei asetu kummankaan osapuolen puolelle, vaan mahdollistaa sovitteluun johtaneen tapahtuman läpikäymistä ja soveltaa osaamistaan kaikkien osallisten tueksi. Sovittelija on puolueeton ja sovittelu tehdään parityönä. Sovittelu on prosessina korjaavaa ja onnistuessaan mahdollistaa asianosaisten välisen konfliktin selvittelyn eheyttävänä tapahtumana. Konfliktin purku sovittelussa parhaimmillaan palauttaa osapuolien elämänhallinnan hetkeen ennen vapaaehtoiseen sovitteluun johtanutta rikosta tai riitaa.
Työssä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut toteutettiin nauhoittamalla, strukturoimattomana eli avoimina. Haastatelluille haluttiin antaa mahdollisuus vapaaseen kerrontaan. Nauhoitteet litteroitiin ja tekstistä etsittiin aihioita, jotka tukivat tutkimuksen tavoitteita. Aihiot jäsenneltiin merkityksensä mukaisesti analysoitavaksi.
Tutkimusongelma oli selvittää niitä vapaaehtoisen sovittelijan arvoja ja ominaisuuksia, joita hän hyödyntää toiminnassaan ja osapuolten tapaamisessa. Selvitimme myös sovittelijoiden motivaatiota, joka auttaa heitä jatkamaan haasteellisessa vapaaehtoistyössä. Lisäksi poimimme narratiiveista haastateltujen sovittelijoiden tuen tarpeita, joita työn tilaaja Kymi-Saimaan sovittelutoimisto voi hyödyntää tulevissa koulutuksissaan. Analysoimme aineiston SWOT-analyysilla ja RMP-menetelmällä.
Tutkimuksestamme selvisi sovittelijoiden olevan varsin tyytyväisiä palvelunjärjestäjän tarjoamaan tukeen, mutta joitain kehittämisajatuksia tuli myös esiin. Sovittelijat kokevat olevansa rehellisiä ja oikeudenmukaisia ja heitä motivoi mm. heidän halunsa auttaa ihmisiä sekä sovittelijayhteisön yhteiset arvot.