Taloushallinnon järjestelmävaihdos, siirtyminen sähköisestä digitaaliseen: Case Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Mallenius, Janne (2019)
Mallenius, Janne
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019103020466
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:lle. Työn tavoitteena oli selvittää vuoden 2018 syksyllä tehdyn järjestelmävaihdoksen onnistumista sekä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat vaihdoksen onnistumiseen.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee taloushallinnon teknistä kehittymistä paperisesta kirjanpidosta aina keinoälyn mukaan tuloon asti. Tässä osuudessa käsitellään myös tekijöitä, jotka vaikuttavat merkittävästi valittavan taloudenohjausjärjestelmän valintaan, eli yrityksen tarpeita, käyttäjän roolia sekä muutoksen tuomista yritykseen. Lopuksi käydään läpi tyypillisen projektiluontoisen hankkeen toteuttamista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineiston hankinta tehtiin käyttämällä teemahaastatteluja sekä tutkijan osallistuvalla havainnoinnilla. Haastatteluissa oli mukana kolme LADECin työntekijää, jotka olivat olleet mukana järjestelmän käyttöönotossa. Haastattelujen teemat käsittelivät järjestelmän hankintaa ja siihen liittyvää käyttöönottokoulutusta sekä itse käyttöönottoa. Haastattelujen pohjalta selvitettiin ongelmakohtia, jotka liittyivät järjestelmävaihdokseen erityisesti LADECin osalta.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi erityistä osa-aluetta, joissa nähtiin kehittämisen varaa. Ensimmäinen on hankintaprosessi ja siinä ilmenneet vastuualueiden rajaukset. Toinen painopiste löytyi oikeanlaisesta koulutuksesta, joka pitkälti määrittelee tulevaa käyttöönottokokemusta. Koulutuksen sisältöjä korjaamalla voidaan yrityksen sisällä toteuttaa sisäistä käyttöönottokoulutusta sujuvammin taloushallinon ydinhenkilöstöä laajemmalle käyttäjäkunnalle.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee taloushallinnon teknistä kehittymistä paperisesta kirjanpidosta aina keinoälyn mukaan tuloon asti. Tässä osuudessa käsitellään myös tekijöitä, jotka vaikuttavat merkittävästi valittavan taloudenohjausjärjestelmän valintaan, eli yrityksen tarpeita, käyttäjän roolia sekä muutoksen tuomista yritykseen. Lopuksi käydään läpi tyypillisen projektiluontoisen hankkeen toteuttamista.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineiston hankinta tehtiin käyttämällä teemahaastatteluja sekä tutkijan osallistuvalla havainnoinnilla. Haastatteluissa oli mukana kolme LADECin työntekijää, jotka olivat olleet mukana järjestelmän käyttöönotossa. Haastattelujen teemat käsittelivät järjestelmän hankintaa ja siihen liittyvää käyttöönottokoulutusta sekä itse käyttöönottoa. Haastattelujen pohjalta selvitettiin ongelmakohtia, jotka liittyivät järjestelmävaihdokseen erityisesti LADECin osalta.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi erityistä osa-aluetta, joissa nähtiin kehittämisen varaa. Ensimmäinen on hankintaprosessi ja siinä ilmenneet vastuualueiden rajaukset. Toinen painopiste löytyi oikeanlaisesta koulutuksesta, joka pitkälti määrittelee tulevaa käyttöönottokokemusta. Koulutuksen sisältöjä korjaamalla voidaan yrityksen sisällä toteuttaa sisäistä käyttöönottokoulutusta sujuvammin taloushallinon ydinhenkilöstöä laajemmalle käyttäjäkunnalle.