Mikro- ja pk-yritysten ICT-palvelut ja asiakaspalvelutyö
Grönqvist, Joel (2019)
Grönqvist, Joel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920367
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käsittellä mikro- ja pk-yritysten ICT-ratkaisuja sekä ICT-yrityksen asiakaspalvelua. Opinnäytetyössä kerrotaan millaisessa työympäristössä minä olen työskennellyt ja avaan teknisen tukihenkilön roolia webhosting-tukitiimissä. Opinnäytetyö toteutettiin omaa työtä kuvaillen päiväkirjana ICT-palveluja tarjoavassa yrityksessä.
Päiväkirjan lomassa olen kerännyt aineistoa yritysasiakkaiden tilaamista palveluista sekä yhteydenotto tavoista. Opinnäytetyön jokaisessa viikkoanalyysissä käsitellään aineiston tuloksia viikkoteemoja mukaillen. Aineiston tiedot tuo esille, mitä ICT-palveluita asiakasyritykset käyttävät liiketoiminnassaan ja mitä palveluita aloittavan asiakasyrityksen kannattaa tilata liiketoimminnan käynnistämiseksi.
Tulokseksi sain tarkastelujaksoni yleisarvosanaksi 4/5 ja NPS:tä 7/10. Asiakkaiden palveluista suurimmaan osuuden vie verkkotunnukset ja nimipalvelut, joita on melkein kolmannes kaikista palveluista. Toiseksi eniten asiakkailtamme löytyi webhotelleja 19 prosentin verran. Loput palvelut jäävät sitten 1-7 prosentin osuuksiin. Asiakkaiden pääyhteydenottotapa oli puhelimitse 72 prosentin osuudella.
Päiväkirjan lomassa olen kerännyt aineistoa yritysasiakkaiden tilaamista palveluista sekä yhteydenotto tavoista. Opinnäytetyön jokaisessa viikkoanalyysissä käsitellään aineiston tuloksia viikkoteemoja mukaillen. Aineiston tiedot tuo esille, mitä ICT-palveluita asiakasyritykset käyttävät liiketoiminnassaan ja mitä palveluita aloittavan asiakasyrityksen kannattaa tilata liiketoimminnan käynnistämiseksi.
Tulokseksi sain tarkastelujaksoni yleisarvosanaksi 4/5 ja NPS:tä 7/10. Asiakkaiden palveluista suurimmaan osuuden vie verkkotunnukset ja nimipalvelut, joita on melkein kolmannes kaikista palveluista. Toiseksi eniten asiakkailtamme löytyi webhotelleja 19 prosentin verran. Loput palvelut jäävät sitten 1-7 prosentin osuuksiin. Asiakkaiden pääyhteydenottotapa oli puhelimitse 72 prosentin osuudella.