Koulukiusattujen kokemuksia kiusaamisen vaikutuksista
Syrjänpää, Janette (2019)
Syrjänpää, Janette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102920331
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkun kanssa. Teoreettinen viitekehys sisälsi kiusaamisen käsitteenä, ilmiön tarkastelua yleisellä tasolla, tutkimustietoa sekä kiusaamisen vaikutuksia psyykkiseen sekä sosiaaliseen terveyteen. Kiusaamisen vaikutukset ovat jaettu yksilöllisiin sekä yhteisöllisiin vaikutuksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa koulukiusattujen kiusaamiskokemusten vaikutuksia psyykkiseen terveyteen sekä mikä on auttanut heitä selviytymään. Tavoitteena oli saada tietoa koulukiusaamisen vaikutuksista psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen, jota voitaisiin hyödyntää Valopilkun toiminnan kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä 4. Haastateltavat saatiin kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkun Facebook-sivujen kautta lähetetyn postauksen avulla. Teemahaastattelun teemat olivat kiusaamisen yksilölliset vaikutukset, kiusaamisen yhteisölliset vaikutukset, kiusaaminen traumana, selviytyminen ja palvelut selviytymisen tukena. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämiseen sekä tuottamaan tietoa siitä, millainen merkitys Valopilkulla on ollut haastateltavien selviytymisprosessissa yhtenä palvelumuotona.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa koulukiusattujen kiusaamiskokemusten vaikutuksia psyykkiseen terveyteen sekä mikä on auttanut heitä selviytymään. Tavoitteena oli saada tietoa koulukiusaamisen vaikutuksista psyykkiseen ja sosiaaliseen terveyteen, jota voitaisiin hyödyntää Valopilkun toiminnan kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä 4. Haastateltavat saatiin kiusaamisasioiden tuki- ja neuvontakeskus Valopilkun Facebook-sivujen kautta lähetetyn postauksen avulla. Teemahaastattelun teemat olivat kiusaamisen yksilölliset vaikutukset, kiusaamisen yhteisölliset vaikutukset, kiusaaminen traumana, selviytyminen ja palvelut selviytymisen tukena. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään toiminnan kehittämiseen sekä tuottamaan tietoa siitä, millainen merkitys Valopilkulla on ollut haastateltavien selviytymisprosessissa yhtenä palvelumuotona.