Instruktionsvideo kring förflyttning och hjälpmedel
Snellman, Amanda; Vidjeskog, Alice (2019)
Snellman, Amanda
Vidjeskog, Alice
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620254
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete från Yrkeshögskolan Arcada och är ett samarbetsprojekt med företaget Algol Trehab. Examensarbetet är ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete där instruktionsvideor över patientförflyttning utvecklats. Syftet med examensarbetet är att skapa instruktionsvideor för att främja hälsa och minska på belastningsskador hos personalen som jobbar inom hälsa och välfärd. Frågorna som ställdes i arbetet var: 1. Vad bör beaktas vid patientförflyttning? 2. Hur kan instruktionsvideorna främja hälsan för personalen inom hälsa och välfärd, och 3. Hur bygger man upp en instruktionsvideo? Under arbetets gång användes Carlström & Carlström-Hagmans metoder för utvecklingsarbete samt utvärdering. I resultaten från arbetets första frågeställningen lyfts det fram vikten av att bedöma eventuella risker innan patientförflyttningen utförs, anpassa arbetshöjden, anpassa patientens resurser samt använda eventuella hjälpmedel. Under patientförflyttningen skall man tänka på att variera arbetsställningen, förflytta patienten genom glidning eller rullning och instruera patienten i förflyttningstillfället. I den andra frågeställningens resultat framkommer att instruktionsvideo är ett bra verktyg för att lära ut en praktisk handling. För att förebygga och minska på belastningsskador behöver vårdarna tillräckligt med kunskap om tekniken vid utförandet av patientförflyttning. Videoklipp aktiverar flera delar av hjärnan vilket stöder inlärningsprocessen. Instruktionsvideor som inlärningsmetod har visat sig ha positiva effekter i övning av kliniska färdigheter. Den tredje frågeställningen besvaras genom att klargöra huvudsyfte av instruktionsvideon samt ta reda på vad som skall ingå i instruktionsvideon och till vilken målgrupp instruktionsvideon riktar sig. Instruktionsvideorna skall ha en tydlig struktur, videorna skall innehålla en introduktion, huvuddel samt avslutning. Slutprodukten i arbetet resulterade i två instruktionsvideor. Videorna innehåller patientförflyttning från säng till rullstol med hjälp av Liko Handyglidlakan och Liko Viking patientlyft samt montering av Hepros Gripostång och dess användning vid uppstigning ur sängen. Instruktionsvideorna finns tillgängliga som studiematerial för studeranden vid Yrkeshögskolan Arcada samt för förtaget Algol Trehab.