Från dagisbarn till förskolebarn : Aktiviteter som stöd för övergången
Nylund, Elli (2019)
Nylund, Elli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102620250
Tiivistelmä
Övergången från småbarnspedagogik till förskoleundervisningen kan vara en kritisk händelse i barns liv. Dåliga erfarenheter av övergången kan påverka negativt barnets motivation att lära sig och framtida förmåga att funktionera i olika miljöer. Syftet var att undersöka vilka faktorer i övergångsaktiviteterna, som ordnas i Esbovikens område i Esbo, stöder barnen i övergången från småbarnspedagogik till förskoleundervisning ur barn-, vårdnadshavar- och personalperspektiv. Fokus låg på barn som byter enhet vid övergången. Arbetet utgår från fyra områden som tidigare forskning visar att stöder barn i övergångar. Dessa är förändrad verksamhetskultur, sociala relationer, samarbete med hemmet och samarbete mellan pedagoger. Materialet för forskningen samlades in genom individuella intervjuer med barn och deras vårdnadshavare samt en gruppintervju med pedagoger. Som analysmetod användes innehållsanalys. Resultaten visar att barn gynnas av att delta i övergångsaktiviteter där de blir bekanta med andra barn som börjar förskolan, förskolans verksamhetskultur och av att träffa bekanta barn som går eller gått i förskolan. Dessutom stöds de av att göra övergången med vänner. Resultaten visar även att vårdnadshavarnas förväntningar på förskolan inte alltid motsvarade verkligheten och de var oroliga för bland annat gruppindelningen. Pedagogerna samarbetade kring övergångsaktiviteterna, men var inte särskilt insatta i varandras verksamhet. Åtgärder som stöder barnen i övergången är övergångsaktiviteter och vuxna som stöder barnen. Vårdnadshavarna kan stöda barnen bäst då de får väsentlig information i rätt tid. Småbarnspedagogikens pedagoger kan stöda barnen genom att vara insatta i förskoleundervisningen så att de kan förmedla information om förskolan både till barnen och vårdnadshavarna. Förskolans pedagoger kan stöda barnet genom att skapa kontinuitet i barnets lärstig med att samla kunskap om barnets tidigare erfarenheter. Vid en lyckad övergång har barnets identitet så småningom förändrats från ett dagisbarns till ett förskolebarns identitet.