Koulutusvalinnat vaikuttavat yhä sukupuolten tasa-arvoon – opettajien ja ohjaajien tuki nuorille on tärkeää
Halonen, Laura (2019)
Halonen, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019102120075
Tiivistelmä
Koulutuksella on merkittävä vaikutus sekä naisten että miesten asemaan työmarkkinoilla, työuraan, palkkaukseen ja muihin elämään kiinteästi kytkeytyviin asioihin. Koulutuksellinen eriytyminen eli sukupuolen mukainen segregaatio näyttäytyy naisten ja miesten erilaisina urapolkuina ja rajoittuneina koulutusvalintoina.
Artikkelissa esitetään sukupuolettuneiden koulutusvalintojen syitä tuoreen nuoriso- ja opiskelijatutkimuksen kautta sekä pohditaan opettajien ja ohjaajien keinoja edistää tasa-arvoa koulutuksen kentällä sekä tukea nuoria löytämään mahdollisuuksia ja erilaisia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimusten perusteella opettajat ja ohjaajat eri kouluasteilla ovat keskeisessä asemassa ohjaamassa nuoria kohti ammattia ja uraa. Keskeistä onkin tällöin tunnistaa omia asenteita ja toimintatapoja arjessa sekä sitä, millaisilla pedagogisilla ratkaisuilla edistetään tasa-arvoa ja millaisilla tiedostamattomillakin valinnoilla vahvistetaan segregaatiota.
Opettajan ja ohjaajan ydintehtävää ja osaamista on myös tasa-arvonäkökulmasta vahvistaa nuoren kykyä ajatella itse ja tukea nuoren valmiuksia nähdä itselleen erilaisia mahdollisuuksia ja osaamisyhdistelmiä tulevaisuuden työelämässä ja urapolkunsa rakentamisessa.
Artikkelissa esitetään sukupuolettuneiden koulutusvalintojen syitä tuoreen nuoriso- ja opiskelijatutkimuksen kautta sekä pohditaan opettajien ja ohjaajien keinoja edistää tasa-arvoa koulutuksen kentällä sekä tukea nuoria löytämään mahdollisuuksia ja erilaisia tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimusten perusteella opettajat ja ohjaajat eri kouluasteilla ovat keskeisessä asemassa ohjaamassa nuoria kohti ammattia ja uraa. Keskeistä onkin tällöin tunnistaa omia asenteita ja toimintatapoja arjessa sekä sitä, millaisilla pedagogisilla ratkaisuilla edistetään tasa-arvoa ja millaisilla tiedostamattomillakin valinnoilla vahvistetaan segregaatiota.
Opettajan ja ohjaajan ydintehtävää ja osaamista on myös tasa-arvonäkökulmasta vahvistaa nuoren kykyä ajatella itse ja tukea nuoren valmiuksia nähdä itselleen erilaisia mahdollisuuksia ja osaamisyhdistelmiä tulevaisuuden työelämässä ja urapolkunsa rakentamisessa.