Yhteisö osallisuuden tukena. Vertaisryhmä tehostetun perhetyön työmenetelmänä
Pirinen, Anna-Stiina (2019)
Pirinen, Anna-Stiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720033
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kuvattu vertaisryhmän toimintaa Kymsoten tehostetun perhetyön työmenetelmänä. Ryhmämuotoisen työskentelyn tavoitteena on yhtenä työmenetelmänä tukea lastensuojelun perhetyölle asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Keskeisinä teemoina ryhmän toiminnassa ovat perheen keskinäisen vuorovaikutuksen kehittäminen ja arjen rytmittäminen.
Tutkimuksessa selvitettiin yhden vertaisryhmän jäsenten kokemuksia ryhmän toiminnasta ja osallisuudesta ryhmässä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuskohteena oli Perheryhmä-niminen suljettu ryhmä, joka on kohdistettu tehostetun perhetyön asiakkuudessa oleville perheille. Ryhmän tapaamisiin osallistuvat sen toimintaan sitoutuneet vanhemmat yhdessä perheen alle kouluikäisten lasten kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluissa keskeisenä näkökulmana oli osallisuuden kokemus ja se, kuinka se ryhmässä näyttäytyy. Haastatteluja kerättiin neljältä ryhmään osallistuneelta aikuiselta sekä ryhmää ohjanneilta kahdelta ohjaajalta. Ohjaajien haastatteluissa selvitettiin sitä, kuinka asiakkaiden osallisuus otetaan huomioon ryhmän toimintaa suunniteltaessa.
Tutkimuksen keskeisimpänä löydöksenä oli se, että ryhmästä muodostunut yhteisö tukee osallisuuden kokemusta. Saman vaikean elämäntilanteen jakaminen vertaisryhmän jäsenten kesken mahdollistaa kokemuksen tasavertaisuudesta sekä yhteisössä jaetun arjen tuen. Tutkimusryhmän vertaisjäsenet kertoivat saavansa ryhmästä itselleen tukea, mutta he tunnistivat ryhmän hyödyttävän myös perheen lapsia. Aikuisten kokemus ryhmästä saadusta tuesta tukee myös ryhmän perheiden lasten osallisuutta. Osallisuuden kokemusta uhkaavat ryhmän muodostaman yhteisön ulkopuolelle jääminen sekä kokemus ryhmään osallistumiseen painostamisesta työntekijöiden taholta.
Tutkimuksessa selvitettiin yhden vertaisryhmän jäsenten kokemuksia ryhmän toiminnasta ja osallisuudesta ryhmässä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuskohteena oli Perheryhmä-niminen suljettu ryhmä, joka on kohdistettu tehostetun perhetyön asiakkuudessa oleville perheille. Ryhmän tapaamisiin osallistuvat sen toimintaan sitoutuneet vanhemmat yhdessä perheen alle kouluikäisten lasten kanssa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastatteluissa keskeisenä näkökulmana oli osallisuuden kokemus ja se, kuinka se ryhmässä näyttäytyy. Haastatteluja kerättiin neljältä ryhmään osallistuneelta aikuiselta sekä ryhmää ohjanneilta kahdelta ohjaajalta. Ohjaajien haastatteluissa selvitettiin sitä, kuinka asiakkaiden osallisuus otetaan huomioon ryhmän toimintaa suunniteltaessa.
Tutkimuksen keskeisimpänä löydöksenä oli se, että ryhmästä muodostunut yhteisö tukee osallisuuden kokemusta. Saman vaikean elämäntilanteen jakaminen vertaisryhmän jäsenten kesken mahdollistaa kokemuksen tasavertaisuudesta sekä yhteisössä jaetun arjen tuen. Tutkimusryhmän vertaisjäsenet kertoivat saavansa ryhmästä itselleen tukea, mutta he tunnistivat ryhmän hyödyttävän myös perheen lapsia. Aikuisten kokemus ryhmästä saadusta tuesta tukee myös ryhmän perheiden lasten osallisuutta. Osallisuuden kokemusta uhkaavat ryhmän muodostaman yhteisön ulkopuolelle jääminen sekä kokemus ryhmään osallistumiseen painostamisesta työntekijöiden taholta.