Huoltotelakointiopetuksen kehittäminen: Haastattelututkimus
Saarinen, Janne (2019)
Saarinen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101720031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä oleellista tietoa, jota voidaan käyttää Kaakkois- Suomen ammattikorkeakoulun meri-insinöörien Telakointi ja koneistojen luokitukset - kurssin sisällön parantamiseen.
Haastattelujen päätavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää aiheet, joihin kannattaisi keskittyä, sekä se, mitkä asiat koettiin tärkeäksi huoltotelakointiin liittyvässä proses- sissa ammattilaisten ja vastavalmistuneiden keskuudessa. Haastattelut suoritettiin opettajan ja koulun pyynnöstä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa pyritään esittämään tarpeellinen tieto telakointiprosessista ja tutkimaan, mitkä ovat yleiset vaatimukset vaihtoehtoisten luokitusjärjestelyjen käy- tölle tavallisten luokan määräaikaiskatsastuksen lisäksi. Yhdessä haastattelujen kanssa opinnäytetyö tarjoaa oleellista tietoa valmistuville meri-insinööreille.
Haastattelutuloksien mukaan telakointi projektina on haastava ja työläs prosessi kaikille siihen osallistuville. Vaikka kaikki telakoinnin osa-alueet ovat hallinnassa, aina löytyy tilaa oman asenteen muokkaukselle telakointia kohtaan ja omien puutteiden kehittämi- selle. Opinnäytetyö esittää kokeneiden insinöörien näkökulmasta ehdotuksia siitä, mitä kannattaa huomioida telakoinnin aikana.
Haastattelujen päätavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää aiheet, joihin kannattaisi keskittyä, sekä se, mitkä asiat koettiin tärkeäksi huoltotelakointiin liittyvässä proses- sissa ammattilaisten ja vastavalmistuneiden keskuudessa. Haastattelut suoritettiin opettajan ja koulun pyynnöstä.
Opinnäytetyön teoriaosiossa pyritään esittämään tarpeellinen tieto telakointiprosessista ja tutkimaan, mitkä ovat yleiset vaatimukset vaihtoehtoisten luokitusjärjestelyjen käy- tölle tavallisten luokan määräaikaiskatsastuksen lisäksi. Yhdessä haastattelujen kanssa opinnäytetyö tarjoaa oleellista tietoa valmistuville meri-insinööreille.
Haastattelutuloksien mukaan telakointi projektina on haastava ja työläs prosessi kaikille siihen osallistuville. Vaikka kaikki telakoinnin osa-alueet ovat hallinnassa, aina löytyy tilaa oman asenteen muokkaukselle telakointia kohtaan ja omien puutteiden kehittämi- selle. Opinnäytetyö esittää kokeneiden insinöörien näkökulmasta ehdotuksia siitä, mitä kannattaa huomioida telakoinnin aikana.