Unga invandrares upplevelser av integration i högskolor: En kvalitativ studie
Gustafsson, Melissa; Cooper, Jeanina (2019)
Gustafsson, Melissa
Cooper, Jeanina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419938
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att utreda unga invandrares upplevelser om integration i högskolor i Finland. Arbetet görs för Ung i fokus r.f. Som metod i detta arbete har använts semistrukturerade individuella intervjuer och i analysen av intervjuerna en kvalitativ innehållsanalys. Forskningsfrågorna som arbetet strävar efter att besvara är “Hur upplever de unga integrationen i högskolorna?” och “På vilket sätt blir den ungas kultur synlig i integrationen i högskolan från den ungas perspektiv?”. Målgruppen för intervjuerna är unga invandrare i åldern 18 27, som bott högst 5 år i Finland och studerar på högskola. Respondenterna för dessa intervjuer hittades med hjälp av snöbollseffekten och sociala medier. Slutligen intervjuades fyra respondenter. Resultaten i detta arbete är delade i fyra huvudteman; delaktighet, kulturens betydelse, språkets betydelse och upplevelser om skolan. Resultaten av detta arbete visar att integrationen i högskolor upplevs mest som positiv och fungerande, men att det finns plats för utveckling. I resultaten kommer fram att det finns flera stödande faktorer som redan fungerar väl, så som tutorerna, olika evenemang och grupparbeten. Som utvecklingsmöjligheter lyftes fram bland annat undervisning om kultur och att vidare uppmärksamma individuella behov i språkundervisning. Övriga aspekter som lyftes fram handlar om personlighetens påverkan och den egna insatsen i integrationen. I framtida studier kunde undersökas hur de individuella språkbehoven kunde bättre bli bemötta och även vidare undersöka integrationen som helhet.