Kainuun TYPin palveluprosessin vaikutus palvelunkäyttäjien koettuun elämänlaatuun sekä työ- ja toimintakykyyn
Tikkanen, Milla (2019)
Tikkanen, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101419913
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, joka tehtiin Kainuun työllistämistä edistävään monialaiseen yhteispalveluun (TYP). TYPin tavoitteena on tukea ja auttaa vaikeasti työllistettävien henkilöiden työllistymistä yhdistämällä kunnan tai kuntien, Kelan ja TE -toimiston palvelut palvelunkäyttäjille yhteneväiseksi kokonaisuudeksi. Palvelu ei ole oma organisaatio, vaan yhteinen toimintamalli, joka on lakiin kirjattuna vuodesta 2015 alkaen ollut pakollista jokaisessa kunnassa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia TYPin palveluprosessin toimivuutta ja sen vaikutusta palvelunkäyttäjän elämänlaatuun ja työ- ja toimintakykyyn. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita TYPin palveluprosessista palvelunkäyttäjien näkökulmista. Palvelunkäyttäjien näkökulma on saatu esille Bikva -mallia hyödyntäen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty yksilö- ja ryhmäteemahaastatteluilla, johon osallistui TYPin palvelunkäyttäjiä, henkilökuntaa ja TYPin johtotiimi. Sivuaineistoina toimivat SWOT -analyysi, joka tehtiin TYPin nykytilasta yhdessä henkilökunnan kanssa ja palvelunkäyttäjien monialaiset työllistymissuunnitelmat, joita tarkasteltiin TYPPI -järjestelmän kautta. Aineistot ovat analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistoa kertyi runsaasti ja tuloksia on käsitelty aineistoittain ja yhdisteltynä suuremmaksi koko-naisuudeksi. Tutkimustulosten mukaan TYPin toiminta edistää palvelunkäyttäjän työ- ja toiminta-kykyä sekä koettua elämänlaatua. Tästä huolimatta palvelunkäyttäjät arvioivat työ- ja toimintaky-kynsä usein aika heikoksi. Haasteena koettiin myös tukipalveluihin pääsy. Osa asiakkuuksista oli pitkittynyt TYPissä jo 10 vuoden mittaisiksi. Asiakkuuden päättämisen kriteerit olivat eriäviä ja työntekijästä riippuvaisia, jonka vuoksi se nousi yhdeksi konkreettiseksi kehittämiskohteeksi.
Kainuun TYPin kehittämiskohteiksi nousivat erityisesti työn tavoitteellistaminen, työ- ja toiminta-kykymittarin Kykyviisarin käyttöönoton kehittäminen ja tiedonkulun parantaminen. Työssä esite-tään konkreettisia kehittämisideoita TYPin johtotiimille. Osana tutkimuksellista kehittämistyötä pidettiin 15.8.2019 Kainuun TYPissä keskustelutilaisuus, joka oli avoin tapahtuma kaikille kiinnostuneille ja sinne kutsuttiin myös haastatellut palvelunkäyttäjät.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia TYPin palveluprosessin toimivuutta ja sen vaikutusta palvelunkäyttäjän elämänlaatuun ja työ- ja toimintakykyyn. Tavoitteena oli löytää kehittämiskohteita TYPin palveluprosessista palvelunkäyttäjien näkökulmista. Palvelunkäyttäjien näkökulma on saatu esille Bikva -mallia hyödyntäen.
Tutkimuksen aineisto on kerätty yksilö- ja ryhmäteemahaastatteluilla, johon osallistui TYPin palvelunkäyttäjiä, henkilökuntaa ja TYPin johtotiimi. Sivuaineistoina toimivat SWOT -analyysi, joka tehtiin TYPin nykytilasta yhdessä henkilökunnan kanssa ja palvelunkäyttäjien monialaiset työllistymissuunnitelmat, joita tarkasteltiin TYPPI -järjestelmän kautta. Aineistot ovat analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistoa kertyi runsaasti ja tuloksia on käsitelty aineistoittain ja yhdisteltynä suuremmaksi koko-naisuudeksi. Tutkimustulosten mukaan TYPin toiminta edistää palvelunkäyttäjän työ- ja toiminta-kykyä sekä koettua elämänlaatua. Tästä huolimatta palvelunkäyttäjät arvioivat työ- ja toimintaky-kynsä usein aika heikoksi. Haasteena koettiin myös tukipalveluihin pääsy. Osa asiakkuuksista oli pitkittynyt TYPissä jo 10 vuoden mittaisiksi. Asiakkuuden päättämisen kriteerit olivat eriäviä ja työntekijästä riippuvaisia, jonka vuoksi se nousi yhdeksi konkreettiseksi kehittämiskohteeksi.
Kainuun TYPin kehittämiskohteiksi nousivat erityisesti työn tavoitteellistaminen, työ- ja toiminta-kykymittarin Kykyviisarin käyttöönoton kehittäminen ja tiedonkulun parantaminen. Työssä esite-tään konkreettisia kehittämisideoita TYPin johtotiimille. Osana tutkimuksellista kehittämistyötä pidettiin 15.8.2019 Kainuun TYPissä keskustelutilaisuus, joka oli avoin tapahtuma kaikille kiinnostuneille ja sinne kutsuttiin myös haastatellut palvelunkäyttäjät.