Hiljainen tieto osaamisen kehittämisessä: Kokemuksia monimyymälätyöskentelystä
Poutiainen, Noora (2019)
Poutiainen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101319900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää näkemyksiä hiljaisen tiedon jakamisen vaikutuksesta myyjien osaamisen kehittymiseen Alkon monimyymälätyöskentelyssä. Tutkimuskysymykset liittyivät hiljaisen tiedon ymmärrettävyyteen sekä tiedon jakamisen ja osaamisen kehittämisen käytänteisiin Alkon myymälätyössä. Teoreettinen viitekehys muodostui hiljaisesta tiedosta ja osaamisen kehittämisestä.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2019. Tutkimuksen kohteena oli neljä monimyymälätyöskentelyssä mukana olevaa kaupunkia ja näiden kaupunkien palvelupäälliköt. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaksi haastattelua toteutettiin parihaastatteluina.
Laadullisen aineiston analyysin perusteella hiljainen tieto Alkon myymälätyössä ymmärrettiin kokemuksen kerryttämäksi ammattitaidoksi, joka näkyy tapana toimia ja välittyy vuorovaikutuksessa. Viestintä, työhyvinvointi ja johtaminen voivat joko vahvistaa tai heikentää hiljaisen tiedon jakamista. Tuloksena voidaan todeta, että hiljaista tietoa voidaan jakaa yhteisöllisen oppimisen avulla yhdessä työskentelemällä. Yhteisöllisellä oppimisella on osaamista kehittävä vaikutus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellytykset hiljaisen tiedon jakamiselle ovat olemassa. Huomio tulisikin kiinnittää siihen, miten hiljaisen tiedon jakamista voidaan yhteisöllisen oppimisen keinoin edistää ja miten jakamista heikentäviin tekijöihin voidaan vaikuttaa. Monimyymälätyöskentelyn nähtiin vaikuttavan positiivisesti yhteisölliseen oppimiseen, koska se lisää osaamisen jakamista työyhteisössä.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta. Empiirinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina helmi-maaliskuussa 2019. Tutkimuksen kohteena oli neljä monimyymälätyöskentelyssä mukana olevaa kaupunkia ja näiden kaupunkien palvelupäälliköt. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan. Kaksi haastattelua toteutettiin parihaastatteluina.
Laadullisen aineiston analyysin perusteella hiljainen tieto Alkon myymälätyössä ymmärrettiin kokemuksen kerryttämäksi ammattitaidoksi, joka näkyy tapana toimia ja välittyy vuorovaikutuksessa. Viestintä, työhyvinvointi ja johtaminen voivat joko vahvistaa tai heikentää hiljaisen tiedon jakamista. Tuloksena voidaan todeta, että hiljaista tietoa voidaan jakaa yhteisöllisen oppimisen avulla yhdessä työskentelemällä. Yhteisöllisellä oppimisella on osaamista kehittävä vaikutus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellytykset hiljaisen tiedon jakamiselle ovat olemassa. Huomio tulisikin kiinnittää siihen, miten hiljaisen tiedon jakamista voidaan yhteisöllisen oppimisen keinoin edistää ja miten jakamista heikentäviin tekijöihin voidaan vaikuttaa. Monimyymälätyöskentelyn nähtiin vaikuttavan positiivisesti yhteisölliseen oppimiseen, koska se lisää osaamisen jakamista työyhteisössä.