Varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen tukeminen
Wallenius, Neea (2019)
Wallenius, Neea
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019101019806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda suositukset, mitä terveydenhoitajaopiskelijoiden tulisi tietää varhaisesta vuorovaikutuksesta sekä tuottaa aiheeseen liittyvää tehtävämateriaalia Laurea ammattikorkeakoulun käyttöön. Työstä hyötyvät Laurea ammattikorkeakoulun opettajat ja tulevat terveydenhoitajaopiskelijat.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyökumppanina on ollut Laurea ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä on käsitelty laajasti teoriatietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja kiintymyssuhteesta, lapsen kehityksestä sekä vuorovaikutuksen tukemisesta. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat alan kirjallisuus ja tutkimukset sekä asiantuntijakirjoitukset.
Opinnäytetyössä syntyi kolme kysymysmuotoon aseteltua suositusta, siitä mitä terveydenhoitajaopiskelijoiden tulisi tietää varhaisesta vuorovaikutuksesta. Lisäksi tuotettiin neljä tehtävää, joissa aihetta käsitellään.
Suosituksia ja tehtäviä ei ole kokeiltu vielä käytännössä, mutta ajatuksen tasolla ne tuntuvat ainakin itsestäni, valmistumisen kynnyksellä olevasta terveydenhoitajaopiskelijasta, mielekkäiltä ja hyödyllisiltä.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Yhteistyökumppanina on ollut Laurea ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä on käsitelty laajasti teoriatietoa varhaisesta vuorovaikutuksesta ja kiintymyssuhteesta, lapsen kehityksestä sekä vuorovaikutuksen tukemisesta. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat alan kirjallisuus ja tutkimukset sekä asiantuntijakirjoitukset.
Opinnäytetyössä syntyi kolme kysymysmuotoon aseteltua suositusta, siitä mitä terveydenhoitajaopiskelijoiden tulisi tietää varhaisesta vuorovaikutuksesta. Lisäksi tuotettiin neljä tehtävää, joissa aihetta käsitellään.
Suosituksia ja tehtäviä ei ole kokeiltu vielä käytännössä, mutta ajatuksen tasolla ne tuntuvat ainakin itsestäni, valmistumisen kynnyksellä olevasta terveydenhoitajaopiskelijasta, mielekkäiltä ja hyödyllisiltä.