Kasvokkaisen kohtaamisen merkitys sähköisiä sosiaalipalveluita kehitettäessä : pälkäneläisten starttipajanuorten kokemuksia palvelujärjestelmästä
Lindholm, Jonna; Salo, Johanna; Sassi, Niina (2019)
Lindholm, Jonna
Salo, Johanna
Sassi, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Pälkäneen kunnan nuorten starttipajalle kesällä 2019. Tarkoituksenamme oli tuoda esille 17-29 vuotiaiden nuorten näkökulmia sähköisiä palveluita kehitettäessä. Tavoitteenamme oli selvittää, minkälaisesta tuesta starttipajan nuoret kokevat hyötyvänsä. Halusimme myös selvittää, kokevatko nuoret hyötyvänsä sähköisistä palveluista sosiaalialalla sekä minkälainen merkitys fyysisellä läsnäololla ja tuella on nuorille. Opinnäytetyön tietoperustaksi muodostuivat sosiaaliohjaus, moniammatillinen yhteistyö ja palvelujärjestelmä, syrjäytyminen, osallisuus ja osallistuminen, sekä motivaatio. Starttipajan nuorille teetettiin kyselylomake, jonka pohjalta järjestimme kaksi toiminnallista työpajaa. Kyselylomake toimi pohjana työpajoille, joissa aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu.
Toiminnallisten työpajojen tulosten perusteella nuoret kokivat sähköisillä sosiaalipalveluilla olevan paikkansa, mutta kasvokkain tapahtuvaa ohjausta sillä ei voida täysin korvata. Oman työntekijän vaihtumisen koettiin vaikuttavan negatiivisesti palvelukokemukseen. Nuoret kaipasivat starttipajalle enemmän haastetta, jolloin pajalta saatua työkokemusta pystyisi hyödyntämään myös tulevalla työpaikalla. Lisäksi tutkielmassa nousi esiin, että opintoihin liittyvät haasteet juontavat juurensa jo peruskouluun ja siellä tehtävää ohjauksellista työtä olisi syytä lisätä.
Sähköisten palvelumuotojen yleistyessä palveluita tulisi kehittää nuorten tarpeita paremmin vastaaviksi. Opinnäytetyössämme on esitelty useita näkökulmia sähköisten palveluiden kehittämiseksi. Työmme tuottaa lisäksi tietoa Pälkäneen starttipajan toiminnan kehittämiseksi.
Toiminnallisten työpajojen tulosten perusteella nuoret kokivat sähköisillä sosiaalipalveluilla olevan paikkansa, mutta kasvokkain tapahtuvaa ohjausta sillä ei voida täysin korvata. Oman työntekijän vaihtumisen koettiin vaikuttavan negatiivisesti palvelukokemukseen. Nuoret kaipasivat starttipajalle enemmän haastetta, jolloin pajalta saatua työkokemusta pystyisi hyödyntämään myös tulevalla työpaikalla. Lisäksi tutkielmassa nousi esiin, että opintoihin liittyvät haasteet juontavat juurensa jo peruskouluun ja siellä tehtävää ohjauksellista työtä olisi syytä lisätä.
Sähköisten palvelumuotojen yleistyessä palveluita tulisi kehittää nuorten tarpeita paremmin vastaaviksi. Opinnäytetyössämme on esitelty useita näkökulmia sähköisten palveluiden kehittämiseksi. Työmme tuottaa lisäksi tietoa Pälkäneen starttipajan toiminnan kehittämiseksi.