Vieritutkimus-verkkokoulutuksen vaikutus osallistuneiden työntekijöiden osaamiseen: Case Vieritutkimuspassi
Burakoff, Päivi (2019)
Burakoff, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919796
Tiivistelmä
Labquality Oy on suomalainen sosiaali- ja terveydenhuollon laatutalo, joka tavoitteena on parantaa asiakas- ja potilasturvallisuutta Suomessa. Yksi asiakas- ja potilasturvallisuuden parannukseen tähtäävä koulutus on vieritutkimuksienverkkokoulutus (Vieritutkimuspassi). Opinnäytetyössä kuvataan vieritutkimus-verkkokoulutuksen vaikuttavuutta Kirkpatricin (2006) neliportaisen vaikuttavuus mallin mukaisesti. Palvelun vaikuttavuutta tai tyytyväisyyttä ei ole aiemmin tutkittu Labqualityn toimesta ja siksi työhön otettiin mukaan koko perusjoukko (n=1513). Työn on tarkoitus tutkia, tukeeko vieritutkimus verkkokoulutus sille asetettuja tavoitteita.
Opinnäytetyössä pyrin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin Kirkpatricin mallin mukaisesti. Mallin tulee edetä järjestyksessä eikä mitään vaihetta saa jättää välistä. Ensin selvitettiin koulutukseen osallistujan tyytyväisyyttä. Tämän jälkeen kartoitettiin oppimista. Saavutetaanko vieritutkimus-verkkokoulutuksen avulla parempi tiedon taso verrattuna lähtötilanteeseen? Kolmantena arvioitiin, johtiko verkkokoulutus johonkin muutoksiin henkilön omassa työssä. Neljäntenä tutkimuskysymyksenä haluttiin tietää vastaako verkkokoulutus sille asetettuja tavoitteita eli kannattaako palvelun tuottajan jatkossakin panostaa vieritutkimusten-verkkokoulutuksen kehitykseen.
Palautekyselyyn vastasi 255 verkkokoulutuksen käynyttä. Vastausprosentti oli 17%. Vastanneista 65% työskenteli yksityisellä ja loput 35% julkisella sektorilla. Kyselyyn vastanneista 23% (n=58) oli bioanalyytikko/laboratoriohoitajia ja loput 77% (n=197) muita terveydenhuollon ammattilaisia. Suurin osa oli saanut perehdytystä työpaikallaan, mutta 7% (n=18) vastasi ettei ole saanut perehdytystä lainkaan. Päivittäin vieritutkimuksia tekee vastaajista 43% (n= 110) ja harvemmin kuin 1-2 kertaa kuukaudessa 13% (n= 34) vastanneista.
Tulokset osoittivat, että vieritutkimus-verkkokoulutusta suosittelisi kollegalle 79% (n=201). vastaajista. Vastaajien osaaminen parani kaikilla kysytyillä osa-alueilla 0,2-0,4 yksikköä. Johtopäätöksenä todettiin, että vieritutkimus-verkkokoulutus oli hyödyllinen suorittajille, vaikka avoimissa palautteissa jonkin verran kritiikkiä nousikin esille. Avoimien palautteiden kritiikki kohdistui lähinnä EKG kurssin tentin vaikeuteen.
Opinnäytetyössä pyrin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin Kirkpatricin mallin mukaisesti. Mallin tulee edetä järjestyksessä eikä mitään vaihetta saa jättää välistä. Ensin selvitettiin koulutukseen osallistujan tyytyväisyyttä. Tämän jälkeen kartoitettiin oppimista. Saavutetaanko vieritutkimus-verkkokoulutuksen avulla parempi tiedon taso verrattuna lähtötilanteeseen? Kolmantena arvioitiin, johtiko verkkokoulutus johonkin muutoksiin henkilön omassa työssä. Neljäntenä tutkimuskysymyksenä haluttiin tietää vastaako verkkokoulutus sille asetettuja tavoitteita eli kannattaako palvelun tuottajan jatkossakin panostaa vieritutkimusten-verkkokoulutuksen kehitykseen.
Palautekyselyyn vastasi 255 verkkokoulutuksen käynyttä. Vastausprosentti oli 17%. Vastanneista 65% työskenteli yksityisellä ja loput 35% julkisella sektorilla. Kyselyyn vastanneista 23% (n=58) oli bioanalyytikko/laboratoriohoitajia ja loput 77% (n=197) muita terveydenhuollon ammattilaisia. Suurin osa oli saanut perehdytystä työpaikallaan, mutta 7% (n=18) vastasi ettei ole saanut perehdytystä lainkaan. Päivittäin vieritutkimuksia tekee vastaajista 43% (n= 110) ja harvemmin kuin 1-2 kertaa kuukaudessa 13% (n= 34) vastanneista.
Tulokset osoittivat, että vieritutkimus-verkkokoulutusta suosittelisi kollegalle 79% (n=201). vastaajista. Vastaajien osaaminen parani kaikilla kysytyillä osa-alueilla 0,2-0,4 yksikköä. Johtopäätöksenä todettiin, että vieritutkimus-verkkokoulutus oli hyödyllinen suorittajille, vaikka avoimissa palautteissa jonkin verran kritiikkiä nousikin esille. Avoimien palautteiden kritiikki kohdistui lähinnä EKG kurssin tentin vaikeuteen.