Mobiilin automaattivaraston suunnittelu ja toteutus
Koste, Eetu (2019)
Koste, Eetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100919779
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön aiheena oli suunnitella, ohjelmoida ja käyttöönottaa mobiili automaattivarasto. Mobiili automaattivarasto tässä tarkoittaa sitä, että koko varasto toiminteineen on
integroitu 20-jalkaisen merikontin sisälle. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että varasto voidaan nostaa kuorma-auton kyytiin ja viedä mihin tahansa maailmassa, ja ottaa siellä käyttöön lyhyessä ajassa. Varasto tarvitsee ulkopuolelta toimiakseen vain jännite- ja paineilmasyötön. Paineilman tarve on vähintään 5,5 bar ja 117 l/min.
Varaston täytyy pystyä viemään laatikoita sisään varastoon ja varastosta ulos. Tämän lisäksi sen täytyy käsivarsirobotin avulla pystyä keräilemään varastolaatikoista tuotteita siirtolaatikkoon. Sen täytyy pystyä tilauksen perusteella keräillä eri varastopaikoista haluttu
määrä tuotteita yhteen laatikkoon, joka toimitetaan ulos varastosta.
Varaston ohjaukset ja varastonhallinta toteutettiin Beckhoffin logiikalla. Ohjelmoinnissa
käytettiin TwinCAT-kehitysympäristöä ja kaikki toiminnallisuudet ohjelmoitiin käyttäen IEC61131-3-standardin mukaista Structured text -ohjelmointikieltä.
Lopputuloksena syntyi vaatimusten mukainen automaattivarasto. Todisteeksi idean toimivuudesta se rakennettiin ja käyttöönotettiin Raahessa ja kuljetettiin maateitse Saksan
Müncheniin, jossa se esiteltiin Transport Logistic 2019 -messuilla.
integroitu 20-jalkaisen merikontin sisälle. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että varasto voidaan nostaa kuorma-auton kyytiin ja viedä mihin tahansa maailmassa, ja ottaa siellä käyttöön lyhyessä ajassa. Varasto tarvitsee ulkopuolelta toimiakseen vain jännite- ja paineilmasyötön. Paineilman tarve on vähintään 5,5 bar ja 117 l/min.
Varaston täytyy pystyä viemään laatikoita sisään varastoon ja varastosta ulos. Tämän lisäksi sen täytyy käsivarsirobotin avulla pystyä keräilemään varastolaatikoista tuotteita siirtolaatikkoon. Sen täytyy pystyä tilauksen perusteella keräillä eri varastopaikoista haluttu
määrä tuotteita yhteen laatikkoon, joka toimitetaan ulos varastosta.
Varaston ohjaukset ja varastonhallinta toteutettiin Beckhoffin logiikalla. Ohjelmoinnissa
käytettiin TwinCAT-kehitysympäristöä ja kaikki toiminnallisuudet ohjelmoitiin käyttäen IEC61131-3-standardin mukaista Structured text -ohjelmointikieltä.
Lopputuloksena syntyi vaatimusten mukainen automaattivarasto. Todisteeksi idean toimivuudesta se rakennettiin ja käyttöönotettiin Raahessa ja kuljetettiin maateitse Saksan
Müncheniin, jossa se esiteltiin Transport Logistic 2019 -messuilla.