Monikulttuurinen vuorovaikutus aikuisten välillä Ristinummen päiväkodissa
Ojanen, Maarit (2019)
Ojanen, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819718
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaisena ilmiönä monikulttuurinen vuorovaikutus esiintyy aikuisten välillä Vaasassa Ristinummen päiväkodissa ja selvittää sitä, miten aikuiset tulkitsevat tätä vuorovaikutusta. Tutkimus osoittautui tarpeelliseksi erityisesti päiväkodin kasvattajien näkökulmasta, koska he kokivat yhteisen kielen puutteen työssään ongelmalliseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä kulttuuri, kulttuurien välinen vuorovaikutus, stereotypia, monikulttuurisuus, kulttuurien välinen kompetenssi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Ristinummen päiväkodin asiakkaina olevien perheiden vanhempia ja päiväkodin kasvattajia teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluun osallistuivat kolme kantasuomalaista vanhempaa, neljä maahanmuuttajataustaista vanhempaa, viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja yksi lastenhoitaja. Haastattelut toteutettiin anonyymeinä yksilöhaastatteluina. Lisäksi aineistoa kerättiin tutkimukseen osallistuneilta kasvattajilta SWOT–analyysin avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisessa tutkimuksessa ihminen ja ihmisen maailma muodostavat elämismaailman, jota tarkastellaan merkitysten maailmana.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä Ristinummen päiväkodin toimintaan, mutta kokivat vanhempien keskinäisen vuorovaikutuksen vähäiseksi. Haastatteluun osallistuneet maahanmuuttajataustaiset vanhemmat eivät mieltäneet puutteellista kielitaitoa samalla tavoin ongelmalliseksi kuin kasvattajat. Kantasuomalaiset vanhemmat olivat tyytyväisiä päiväkodin tasavertaiseen perheiden kohteluun. Kasvattajien työn sujuminen edellyttää monikulttuuristen kompetenssien omaksumista ja lisäksi heiltä vaaditaan rohkeutta ja innostuneisuutta työskennellä moninaisten kieli- ja kulttuuritaustojen kanssa. Vanhemmat ja kasvattajat ideoivat mahdollisuuksia lisätä monikulttuurista vuorovaikutusta aikuisten välillä sekä kulttuuritietoisuutta yleensä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan käsitteitä kulttuuri, kulttuurien välinen vuorovaikutus, stereotypia, monikulttuurisuus, kulttuurien välinen kompetenssi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Ristinummen päiväkodin asiakkaina olevien perheiden vanhempia ja päiväkodin kasvattajia teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluun osallistuivat kolme kantasuomalaista vanhempaa, neljä maahanmuuttajataustaista vanhempaa, viisi varhaiskasvatuksen opettajaa ja yksi lastenhoitaja. Haastattelut toteutettiin anonyymeinä yksilöhaastatteluina. Lisäksi aineistoa kerättiin tutkimukseen osallistuneilta kasvattajilta SWOT–analyysin avulla.
Opinnäytetyö on toteutettu käyttämällä laadullisia tutkimusmenetelmiä. Laadullisessa tutkimuksessa ihminen ja ihmisen maailma muodostavat elämismaailman, jota tarkastellaan merkitysten maailmana.
Tulosten mukaan vanhemmat olivat kokonaisuudessaan hyvin tyytyväisiä Ristinummen päiväkodin toimintaan, mutta kokivat vanhempien keskinäisen vuorovaikutuksen vähäiseksi. Haastatteluun osallistuneet maahanmuuttajataustaiset vanhemmat eivät mieltäneet puutteellista kielitaitoa samalla tavoin ongelmalliseksi kuin kasvattajat. Kantasuomalaiset vanhemmat olivat tyytyväisiä päiväkodin tasavertaiseen perheiden kohteluun. Kasvattajien työn sujuminen edellyttää monikulttuuristen kompetenssien omaksumista ja lisäksi heiltä vaaditaan rohkeutta ja innostuneisuutta työskennellä moninaisten kieli- ja kulttuuritaustojen kanssa. Vanhemmat ja kasvattajat ideoivat mahdollisuuksia lisätä monikulttuurista vuorovaikutusta aikuisten välillä sekä kulttuuritietoisuutta yleensä.