Winter War -crossfit-tapahtuman kannattavan kasvun kehittäminen
Salmisalo, Satu (2019)
Salmisalo, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819699
Tiivistelmä
Winter War on crossfiturheilun kilpailutapahtuma, joka järjestetään Tampereella vuosittain. Tapahtuman tavoitteena on lähivuosien aikana kasvaa aiempaa suuremmaksi ja näyttävämmäksi ja houkutella paikalle nykyistä laajempi yleisömäärä. Kasvua varten tapahtuman kannattavuutta on tarpeen kehittää, jotta pystytään kattamaan kasvusta syntyvät kustannukset.
Opinnäytetyön tavoite oli Winter Warin kannattavan kasvun kehittäminen. Tarkoituksena oli antaa käytännön toimenpide-ehdotuksia tapahtuman tuottavuuden parantamiseen, jotta kasvu olisi mahdollista. Taustana on opinnäytteen tekijän harrastuneisuus crossfitin parissa sekä halu päästä mukaan järjestämään kyseistä tapahtumaa. Opinnäyte toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä osallistumalla vuoden 2019 Winter Warin järjestämiseen ja keräämällä siitä käytännön tietoa, joka yhdistettiin alan kirjallisuudesta saatuun teoriaan. Teoriaosuudessa perehdyttiin erityisesti tapahtumien ja varsinkin urheilutapahtumien järjestämiseen, sekä sponsorointiin ja markkinointiin tapahtuman järjestämisen työkaluina. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös kilpailija-analyysia, jolla kartoitettiin muiden crossfit-tapahtumien markkinointia ja hintatasoa. Lisäksi työssä pohdittiin tapahtuman kannattavuuden parantamista tuottojen kasvun kautta.
Tapahtumaa ja sen kulurakennetta tarkasteltaessa selvisi, että tapahtuman taloustilanteessa oli parannettavaa, jotta se saataisiin tasapainoon. Kasvun tueksi tuottoa tulisi saada enemmän, sillä suuremmalla tapahtumalla myös kustannukset ovat suuremmat. Tapahtuman tunnettuuden lisäämiseksi ja suuremman yleisömäärän houkuttelemiseksi paikalle on jo tehty paljonkin hyviä asioita ja tapahtumaa on pyritty kehittämään jatkuvasti koko sen elinkaaren ajan.
Tapahtuman kannattavuuden parantamiseksi ehdotettiin pääsylippujen hintojen sekä kilpailijoiden osanottomaksujen nostoa. Tapahtuman yhteistyökumppanuuksia tulisi kehittää tehokkaammiksi sekä hankkia myös uusia kumppaneita. Markkinoinnin puolella suositeltiin uusien markkinointikanavien käyttöä, hyväntekeväisyystempauksia sekä sosiaalisen median markkinointikampanjoiden lisäämistä. Tuottojen lisäämiseksi esitettiin myös erityislippupaketteja, fanituotteiden myyntiä, sekä oheisohjelmaa tapahtumaan.
Opinnäytetyön tavoite oli Winter Warin kannattavan kasvun kehittäminen. Tarkoituksena oli antaa käytännön toimenpide-ehdotuksia tapahtuman tuottavuuden parantamiseen, jotta kasvu olisi mahdollista. Taustana on opinnäytteen tekijän harrastuneisuus crossfitin parissa sekä halu päästä mukaan järjestämään kyseistä tapahtumaa. Opinnäyte toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä osallistumalla vuoden 2019 Winter Warin järjestämiseen ja keräämällä siitä käytännön tietoa, joka yhdistettiin alan kirjallisuudesta saatuun teoriaan. Teoriaosuudessa perehdyttiin erityisesti tapahtumien ja varsinkin urheilutapahtumien järjestämiseen, sekä sponsorointiin ja markkinointiin tapahtuman järjestämisen työkaluina. Tutkimusmenetelmänä käytettiin myös kilpailija-analyysia, jolla kartoitettiin muiden crossfit-tapahtumien markkinointia ja hintatasoa. Lisäksi työssä pohdittiin tapahtuman kannattavuuden parantamista tuottojen kasvun kautta.
Tapahtumaa ja sen kulurakennetta tarkasteltaessa selvisi, että tapahtuman taloustilanteessa oli parannettavaa, jotta se saataisiin tasapainoon. Kasvun tueksi tuottoa tulisi saada enemmän, sillä suuremmalla tapahtumalla myös kustannukset ovat suuremmat. Tapahtuman tunnettuuden lisäämiseksi ja suuremman yleisömäärän houkuttelemiseksi paikalle on jo tehty paljonkin hyviä asioita ja tapahtumaa on pyritty kehittämään jatkuvasti koko sen elinkaaren ajan.
Tapahtuman kannattavuuden parantamiseksi ehdotettiin pääsylippujen hintojen sekä kilpailijoiden osanottomaksujen nostoa. Tapahtuman yhteistyökumppanuuksia tulisi kehittää tehokkaammiksi sekä hankkia myös uusia kumppaneita. Markkinoinnin puolella suositeltiin uusien markkinointikanavien käyttöä, hyväntekeväisyystempauksia sekä sosiaalisen median markkinointikampanjoiden lisäämistä. Tuottojen lisäämiseksi esitettiin myös erityislippupaketteja, fanituotteiden myyntiä, sekä oheisohjelmaa tapahtumaan.