Seuraajamäärän kasvattaminen sosiaalisessa mediassa: Case Raumanmeren Juhannus ja Iskelmä Festivaali
Oja, Eveliina (2019)
Oja, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100819694
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana on Suomen suurin tapahtumajärjestäjä Nelonen Media Live Oy. Tutkimuksen kohteina ovat Raumanmeren Juhannus ja Iskelmä Festivaali. Tavoitteena on kasvattaa näiden kahden festivaalin seuraajamääriä sosiaalisen median kanavissa. Tutkimuksessa selvitetään kohderyhmän sosiaalisen median käyttöä mitä odotuksia heillä on sosiaalisen median kanavista, minkälaista sisältöä he haluavat siellä nähdä sekä mikä saa heidät seuraamaan festivaalitiliä.
Tutkimuksen teoria pohjautuu markkinointiviestintään, sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Keskeisiä käsitteitä ovat digitaalinen markkinointiviestintä, tapahtumamarkkinointi, sisältöstrategia, sisällöntuotanto, sosiaalisen median strategia ja sosiaalisen median kanavat. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli
kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Raumanmeren Juhannukselle ja Iskelmä Festivaalille luotiin omat
kyselylomakkeet ja ne jaettiin festivaalien Facebook-kanavilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 100 vastaajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että eri kanaviin tuotetun sisällön kannattaa olla hieman erilaista. Vastaajat haluavat festivaalien sosiaalisen median sisältöjen pohjautuvan suurimmaksi osaksi tapahtumajulkaisuihin. Tapahtuma- ja artistijulkaisut sekä tapahtuman informaatio ovat tekijöitä, joita vastaajat pitävät mielenkiintoisina sisältöinä. Samat tekijät saavat kohderyhmät seuraamaan festivaalikanavia sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoria pohjautuu markkinointiviestintään, sisältömarkkinointiin ja sosiaaliseen mediaan. Keskeisiä käsitteitä ovat digitaalinen markkinointiviestintä, tapahtumamarkkinointi, sisältöstrategia, sisällöntuotanto, sosiaalisen median strategia ja sosiaalisen median kanavat. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli
kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja se toteutettiin kyselylomakkeen avulla. Raumanmeren Juhannukselle ja Iskelmä Festivaalille luotiin omat
kyselylomakkeet ja ne jaettiin festivaalien Facebook-kanavilla. Tutkimukseen osallistui yhteensä 100 vastaajaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että eri kanaviin tuotetun sisällön kannattaa olla hieman erilaista. Vastaajat haluavat festivaalien sosiaalisen median sisältöjen pohjautuvan suurimmaksi osaksi tapahtumajulkaisuihin. Tapahtuma- ja artistijulkaisut sekä tapahtuman informaatio ovat tekijöitä, joita vastaajat pitävät mielenkiintoisina sisältöinä. Samat tekijät saavat kohderyhmät seuraamaan festivaalikanavia sosiaalisessa mediassa.