Spelet Min Dag-bok som datainsamlingsmetod bland 5-åringar
Berglund, Isa; Hedström, Jan-Peter; Thomé, Thia-Maria (2019)
Berglund, Isa
Hedström, Jan-Peter
Thomé, Thia-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719645
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att utveckla en datainsamlingsmetod som fungerar på ett delaktighetsfrämjande sätt för undersökning av 5-åriga barns upplevelse av hälsa och välmående. Ett för målgruppen skräddarsytt spel testas som datainsamlingsmetod. Arbetet är gjort som en del av projektet Skärgårdsliv.
Frågeställningen är om spelet som metod går att använda som datainsamlingsmetod för kartläggning av 5-åringars syn på hälsa och välmående i sin vardag.
Skribenterna utvecklade ett spel i formen av en dagbok där barn kan välja bilder medan hen berättar om sin vardag. Arbetets målsättning är att utveckla en metod som ska gå att använda för datainsamling i familjer i den åboländska skärgården och fokus varit på en produkt som är lätt att förstå och använda med barn och deras vårdnadshavare.
Dagboksspelet utvecklades med grunden i en litteraturöversikt som kartlägger barns utvecklingsstadium, begrepp kring hälsa och välfärd samt tidigare intervju-undersökningar bland barn.
Arbetet ger ett positivt svar på frågan huruvida spelet lämpar sig som datainsamlingsmetod för 5-åringar. Resultatet grundar sig i testningen av pilotversionen av spelet, feedbacksdiskussionerna efter spelsessionerna och i teoriöversikten i arbetet.
Som datainsamlingsmetod inom social- och hälsovårdsbranschen kunde spelet fungera bra bland barn i 5-årsåldern och har potential att vidareutvecklas, t.ex. i formen av en applikation.
Frågeställningen är om spelet som metod går att använda som datainsamlingsmetod för kartläggning av 5-åringars syn på hälsa och välmående i sin vardag.
Skribenterna utvecklade ett spel i formen av en dagbok där barn kan välja bilder medan hen berättar om sin vardag. Arbetets målsättning är att utveckla en metod som ska gå att använda för datainsamling i familjer i den åboländska skärgården och fokus varit på en produkt som är lätt att förstå och använda med barn och deras vårdnadshavare.
Dagboksspelet utvecklades med grunden i en litteraturöversikt som kartlägger barns utvecklingsstadium, begrepp kring hälsa och välfärd samt tidigare intervju-undersökningar bland barn.
Arbetet ger ett positivt svar på frågan huruvida spelet lämpar sig som datainsamlingsmetod för 5-åringar. Resultatet grundar sig i testningen av pilotversionen av spelet, feedbacksdiskussionerna efter spelsessionerna och i teoriöversikten i arbetet.
Som datainsamlingsmetod inom social- och hälsovårdsbranschen kunde spelet fungera bra bland barn i 5-årsåldern och har potential att vidareutvecklas, t.ex. i formen av en applikation.