LAPSET JA VANHUKSET SAMASSA PIHAPIIRISSÄ Esite päiväkodin ja hoivakodin yhteistoiminnasta
Kauppila, Noora (2019)
Kauppila, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100719643
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kerättiin aineistoa päiväkodin ja hoivakodin yhteistoiminnasta ja tuotettiin esite. Yhteistoimintaa käsiteltiin lasten osallisuuden ja toimijuuden näkökulmasta, jota myös painotetaan valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa. Yhteistyökumppanini oli Lahden Ahtilassa toimiva musiikkipainotteinen Päiväkoti Onnimanni, joka tekee suunnitelmallista ja säännöllistä yhteistyötä samassa palvelukorttelissa sijaitsevan hoivakoti Vallesmannin kanssa.
Aineisto esitettä varten kerättiin opinnäytetyössä vaiheittain. Ensin toteutettiin osallistuvaa havainnointia lasten ja vanhusten yhteistoimintahetkistä yhteensä neljä kertaa. Havainnoinnin jälkeen tehtiin kaksi ryhmähaastattelua: yksi lasten kanssa ja toinen varhaiskasvattajien kanssa. Tämän lisäksi aineiston keruuseen kuului valokuvaaminen ja lasten yhteistoimintaa kuvaavat piirrokset.
Teoreettisissa lähtökohdissa opinnäytetyössä painottui näkemys sukupolvien välisen yhteistoiminnan merkittävyydestä ja kuinka lapset nähdään entistä enemmän aktiivisina toimijoina ja oman elämänsä asiantuntijoina. Lasten osallisuus päiväkodin toimintaa suunniteltaessa ja toteutettaessa on erittäin ajankohtainen teema, jota tässä opinnäytetyössä on myös käsitelty. Lisäksi näkökulmana on ollut tilan merkitys päivä- ja hoivakodin yhteistyötä suunniteltaessa, koska Vallesmanni ja Onnimanni sijaitsevat samassa pihapiirissä ja tämä on yhteistoiminnan luomisen kannalta merkityksellistä.
Esite on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatuksen ja vanhustyön ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet samanlaisesta yhteistoiminnasta. Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja kartoittaminen esitteen muotoon palvelee sekä Onnimannin tarpeita että tarjoaa laajemmin samanlaisesta toiminnasta kiinnostuneille tahoille tietoa ja työkaluja toiminnan suunnitteluun
Aineisto esitettä varten kerättiin opinnäytetyössä vaiheittain. Ensin toteutettiin osallistuvaa havainnointia lasten ja vanhusten yhteistoimintahetkistä yhteensä neljä kertaa. Havainnoinnin jälkeen tehtiin kaksi ryhmähaastattelua: yksi lasten kanssa ja toinen varhaiskasvattajien kanssa. Tämän lisäksi aineiston keruuseen kuului valokuvaaminen ja lasten yhteistoimintaa kuvaavat piirrokset.
Teoreettisissa lähtökohdissa opinnäytetyössä painottui näkemys sukupolvien välisen yhteistoiminnan merkittävyydestä ja kuinka lapset nähdään entistä enemmän aktiivisina toimijoina ja oman elämänsä asiantuntijoina. Lasten osallisuus päiväkodin toimintaa suunniteltaessa ja toteutettaessa on erittäin ajankohtainen teema, jota tässä opinnäytetyössä on myös käsitelty. Lisäksi näkökulmana on ollut tilan merkitys päivä- ja hoivakodin yhteistyötä suunniteltaessa, koska Vallesmanni ja Onnimanni sijaitsevat samassa pihapiirissä ja tämä on yhteistoiminnan luomisen kannalta merkityksellistä.
Esite on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatuksen ja vanhustyön ammattilaisille, jotka ovat kiinnostuneet samanlaisesta yhteistoiminnasta. Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja kartoittaminen esitteen muotoon palvelee sekä Onnimannin tarpeita että tarjoaa laajemmin samanlaisesta toiminnasta kiinnostuneille tahoille tietoa ja työkaluja toiminnan suunnitteluun