Asiakastyytyväisyys Keski-Suomen keskussairaalan kuvantamisen verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilailla
Hepomäki, Henna; Salmi, Pinja (2019)
Hepomäki, Henna
Salmi, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100619609
Tiivistelmä
Radiologisia toimenpiteitä raportoitiin Suomessa vuonna 2015 yhteensä 112 494 kappaletta ja verisuonten varjoainetutkimuksia 34 083 kappaletta. Vuodesta 2011 vuoteen 2015 verisuonten varjoainetutkimusten määrä kasvoi 24 prosenttia. Tavanomaisimpia tutkimuksia olivat sydämen sepelvaltimoiden ja alaraajan valtimoiden varjoainetutkimukset. Asiakastyytyväisyys on tärkeä ja usein käytetty indikaattori, jolla mitataan terveydenhuollon laatua. Asiakastyytyväisyys koostuu potilaan odotuksista ja niiden toteutumisesta hoidossa, tarpeiden huomioimisesta, potilaan kohtaamisesta ja hoidon tuloksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen keskussairaalan kuvantamisen yksikölle verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaiden asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, millaista on asiakastyytyväisyys kuvantamisen verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilailla kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli: millaista on asiakastyytyväisyys Keski-Suomen keskussairaalan verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilailla?
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Keski-Suomen keskussairaalan kuvantamisen verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaille jaettiin kyselylomake, jolla kartoitettiin potilaiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyö on tehty työelämäyhteistyössä Keski-Suomen keskussairaalan kanssa.
Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 39. Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat henkilökunnan ottaneen heidät vastaan ystävällisesti. Henkilökunta oli vastaajien mukaan ystävällistä ja ammattitaitoista. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että heidän yksityisyyttään kunnioitettiin tutkimuksen tai toimenpiteen aikana ja suurin osa vastaajista koki olonsa turvalliseksi. 84% vastaajista koki, että heidän yksilölliset tarpeensa huomioitiin ja lähes yhtä moni koki, että heidän toiveitaan kuunneltiin. Avoimissa vastauksissa yksikkö sai kiitosta tiimityöstä, hyvästä hoidosta sekä osaavasta, ystävällisestä ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaiden asiakastyytyväisyyden kartoittamista haastattelun avulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen keskussairaalan kuvantamisen yksikölle verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaiden asiakastyytyväisyydestä. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, millaista on asiakastyytyväisyys kuvantamisen verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilailla kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keinoin. Opinnäytetyön tutkimusongelma oli: millaista on asiakastyytyväisyys Keski-Suomen keskussairaalan verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilailla?
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Keski-Suomen keskussairaalan kuvantamisen verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaille jaettiin kyselylomake, jolla kartoitettiin potilaiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyö on tehty työelämäyhteistyössä Keski-Suomen keskussairaalan kanssa.
Kyselyyn vastaajia oli yhteensä 39. Kaikki kyselyyn vastanneet kokivat henkilökunnan ottaneen heidät vastaan ystävällisesti. Henkilökunta oli vastaajien mukaan ystävällistä ja ammattitaitoista. Lähes kaikki vastaajat kokivat, että heidän yksityisyyttään kunnioitettiin tutkimuksen tai toimenpiteen aikana ja suurin osa vastaajista koki olonsa turvalliseksi. 84% vastaajista koki, että heidän yksilölliset tarpeensa huomioitiin ja lähes yhtä moni koki, että heidän toiveitaan kuunneltiin. Avoimissa vastauksissa yksikkö sai kiitosta tiimityöstä, hyvästä hoidosta sekä osaavasta, ystävällisestä ja ammattitaitoisesta henkilökunnasta. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan verisuonitutkimus- ja toimenpideradiologiapotilaiden asiakastyytyväisyyden kartoittamista haastattelun avulla.