Koivukylän Palloseuran brändin rakentaminen
Pennanen, Ossi; Penttala, Aleksi (2019)
Pennanen, Ossi
Penttala, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019100419572
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiä, identiteettiä, imagoa, mainetta ja toiminnan laatua. Opinnäytetyö on toimeksianto Koivukylän Palloseuralta. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää brändin tämän hetkinen tila ja löytää keinoja Koivukylän Palloseuran brändin parantamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena on saada selkeä kokemuksiin perustuva kuva Koivukylän Palloseuran toiminnasta, jonka perusteella seura voi kehittää toimintaansa eteenpäin. Jäseniltä pyritään keräämään tietoa kyselylomakkeen avulla ja niiden pohjalta kyetä esittämään kehitysideoita Koivukylän Palloseuralle.
Monesti brändi mielletään tuotemerkkinä. Kuitenkin brändi on paljon laaja-alaisempi käsite, joka lukee sisälleen koko organisaation toimet. Vahva brändi tuo muun muassa tunnettuutta, suojaa, säästöjä, haluttavuutta ja ennen kaikkea kilpailuedun, joka takaa menestymisen markkinoilla. Näistä syistä sitä tulee vaalia ja rakentaa kaiken aikaa. Rakentamisen mahdollistamiseksi toimintaympäristöä tulee tutkia kaiken aikaa ja tulosten pohjalta luoda uusia strategioita, joiden avulla osataan erottautua tehokkaasti.
Brändi-identiteetti on brändin sydän, joka pitää sisällään muun muassa seuraavat asiat: arvot, kulttuurin, vision ja persoonallisuuden. Hyvän brändi-identiteetin tarkoitus on erottua muiden kilpailijoiden joukosta ja tehdä omasta toiminnasta erityistä. Maine on kokemuksiin perustuva mielikuva, joka kehittyy kuluttajien mielissä. Imago on kuluttajien mielissä nopeammin kehittyvä mielikuva, joka voi koostua muun muassa markkinointiviestinnän tuloksena.
Laadulla on tärkeä rooli etenkin palveluita tarjoaville yrityksille, jolloin henkilöstöllä on monesti suuri rooli laadun luojana. Laatu sisältää koetun, mutta myös odotetun laadun, toisin sanoen imagon. Hyvä laatu takaa elossa pysymisen ja mahdollistaa uskolliset asiakkaat, yhteistyökumppanit, korkeamman hinnoittelun, ammattitaitoiset työntekijät, vähentää ylimääräisiä kuluja ja luo vankan pohjan tulevaisuuden liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin Koivukylän Palloseuran jäsenten käsityksiä ja mielikuvia seuran toiminnasta. Tutkimuksessa pyrittiin keräämään tietoa laajasti eri osa-alueilta, joita olivat arvot, yhtenäisyys, laatu, markkinointi ja viestintä sekä harrastamiseen liittyvät tärkeät seikat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Tarkoituksena oli luoda Koivukylän Palloseuralle lomake, jolla seura voisi jatkossakin toteuttaa jäsenkyselyn ja mitata kehittymistään.
Koivukylän Palloseuran perustoiminta on hyvällä tasolla, mutta tutkimustulokset kuitenkin osoittivat brändi-identiteetin olevan hieman epäselvä ja etenkin arvolupausten toteutumisessa riittää vielä tekemistä. Lisäksi Koivukylän Palloseuran tulee keskittyä seuran yhtenäistämiseen ja toimintansa oikeanlaiseen markkinoimiseen.
Monesti brändi mielletään tuotemerkkinä. Kuitenkin brändi on paljon laaja-alaisempi käsite, joka lukee sisälleen koko organisaation toimet. Vahva brändi tuo muun muassa tunnettuutta, suojaa, säästöjä, haluttavuutta ja ennen kaikkea kilpailuedun, joka takaa menestymisen markkinoilla. Näistä syistä sitä tulee vaalia ja rakentaa kaiken aikaa. Rakentamisen mahdollistamiseksi toimintaympäristöä tulee tutkia kaiken aikaa ja tulosten pohjalta luoda uusia strategioita, joiden avulla osataan erottautua tehokkaasti.
Brändi-identiteetti on brändin sydän, joka pitää sisällään muun muassa seuraavat asiat: arvot, kulttuurin, vision ja persoonallisuuden. Hyvän brändi-identiteetin tarkoitus on erottua muiden kilpailijoiden joukosta ja tehdä omasta toiminnasta erityistä. Maine on kokemuksiin perustuva mielikuva, joka kehittyy kuluttajien mielissä. Imago on kuluttajien mielissä nopeammin kehittyvä mielikuva, joka voi koostua muun muassa markkinointiviestinnän tuloksena.
Laadulla on tärkeä rooli etenkin palveluita tarjoaville yrityksille, jolloin henkilöstöllä on monesti suuri rooli laadun luojana. Laatu sisältää koetun, mutta myös odotetun laadun, toisin sanoen imagon. Hyvä laatu takaa elossa pysymisen ja mahdollistaa uskolliset asiakkaat, yhteistyökumppanit, korkeamman hinnoittelun, ammattitaitoiset työntekijät, vähentää ylimääräisiä kuluja ja luo vankan pohjan tulevaisuuden liiketoiminnalle.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa selvitettiin Koivukylän Palloseuran jäsenten käsityksiä ja mielikuvia seuran toiminnasta. Tutkimuksessa pyrittiin keräämään tietoa laajasti eri osa-alueilta, joita olivat arvot, yhtenäisyys, laatu, markkinointi ja viestintä sekä harrastamiseen liittyvät tärkeät seikat. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Tarkoituksena oli luoda Koivukylän Palloseuralle lomake, jolla seura voisi jatkossakin toteuttaa jäsenkyselyn ja mitata kehittymistään.
Koivukylän Palloseuran perustoiminta on hyvällä tasolla, mutta tutkimustulokset kuitenkin osoittivat brändi-identiteetin olevan hieman epäselvä ja etenkin arvolupausten toteutumisessa riittää vielä tekemistä. Lisäksi Koivukylän Palloseuran tulee keskittyä seuran yhtenäistämiseen ja toimintansa oikeanlaiseen markkinoimiseen.